Det var langt fra noen falsk alarm bak den kontrollerte nødlandingen til et EC225 Super Puma utenfor Aberdeen sist torsdag.
Gransker norske Super Puma-helikoptre
Derimot var det en alvorlig feil i hovedgirboksen, viser foreløpige funn som den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) har gjort.
En sprekk i en aksling i hovedgirboksen (MGB) førte til at begge oljepumpene sviktet. Bruddet har oppstått på et sted der akslingen er sveiset sammen av to seksjoner (av fabrikk).
En mengde feilmeldinger
Det var klokka 12.13 torsdag 10. mai at et EC225 (registrering G-REDW, produsert i 2009) gjorde en kontrollert nødlanding til sjøs, 24 nautiske mil fra land.
Super Puma-helikopteret fra Bond Offshore Helicopters var på vei til fra Aberdeen med 14 om bord.
Mens de holdt en marsjhastighet på 143 knop i 3 000 fots høyde, fikk de to flygerne omtrent samtidig følgende meldinger på sine skjermer:
- WARN red light and aural gong
- MGB.P caption illuminating on the Central Warning Panel (CWP)
- CAUT amber light
- XMSN caption illuminating on the CWP
- M.Pand S/B.P illuminated on the vehicle monitoring system (VMS)
- SHOT illuminated on the MGB control panel
- Zero indication on the main gearbox oil pressure gauge
I tillegg kom det varsel om økende oljetemperatur i hovedgirboksen.
Nødsystemet sviktet også
Fartøysjefen reduserte farten til 80 knop, snudde mot land igjen og startet nedstigning. De aktiverte også reservesystemet for smøring av girkassa.
Imidlertid fikk de varsel om at det var feil på nødsmøringssystemet ("emergency lubrication system").
Dette systemet inneholder 11 liter glykol og en elektrisk pumpe og er designet for å gi 30 minutters kjøling og smøring av MGB.
Vanligvis inneholder hovedgirboksen 22 liter olje som distribueres ved hjelp to mekaniske pumper (den ene er reserve). Da helikopteret var trygt nede på sjøen, var det 14 liter smørevæske igjen. Hovedsakelig olje, men også noe glykol.
20 sekunder
Et dystert eksempel på hvor alvorlige konsekvenser et varsel om oljetrykkfall kan gi, kom 1. april 2009 da deres Bond-kolleger i en AS332 L2 Super Puma havarerte.
Da gikk det bare 20 sekunder fra det første varselet om fall i oljetrykket i hovedgirboksen til rotorbladene løsnet og kappet halebommen av skroget.
Les mer i disse sakene:
Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen
Girkassa er helikopterets akilleshæl
Den foreløpige rapporten fra den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) kommer allerede fem dager etter hendelsen.
AAIB påpeker at dette er av hensyn til hvor viktig helikoptertransport er for oljeindustrien, og understreker samtidig at de foreløpig ikke har rukket å analysere hendelsesforløpet.
Det skal havarikommisjonen naturligvis gjøre nå.
Les også:
Disse kjemper om å erstatte Sea King