PISA-undersøkelsen, som ble presentert i Oslo tirsdag, viser at den negative trenden for norske elevers skoleprestasjoner er snudd. Siden 2006 er norske elever blitt bedre både i naturfag, matematikk og særlig lesing.
I lesing er norske elever nå bedre enn OECD-snittet, mens de ligger omtrent på OECD-snittet i de to andre fagområdene.
Færre i toppen
Tallene skjuler imidlertid et par overraskelser. De viser at andelen elever som presterer på det aller laveste nivået er nær halvert siden 2006. Det er i tråd med framgangen undersøkelsen viser. Men resultatene viser også at andelen elever som presterer på det aller høyeste nivået er gått ned.
Andelen toppelever i lesing gikk ned fra 11 til 8 prosent fra 2006 til 2009. Samme mønster gjelder i matematikk og naturfag, men der er nedgangen i toppsjiktet noe mindre.
Tallene bekymrer Tord Lien (FrP), nestleder i Stortingets utdanningskomite.
– Jeg liker ikke at andelen elever i toppkategorien blir mindre. Det er disse elevene som skal bringe oss over fra oljealderen til en kunnskapsbasert økonomi, og da kan vi ikke la dette skje, sier Lien til Teknisk Ukeblad.
Han legger til:
– Det at de dårligste blir bedre må ikke føre til at de beste blir dårligere, sier Lien.
To tanker
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen strålte over PISA-resultatene, og benyttet anledningen til å innkassere en etterlengtet politisk seier.
– Endelig ser vi at vårt arbeid med norsk skole fører fram. Dette er et resultat av vår satsing på fellesskolen. Sverige, som har satset på privatisering av skoler, gjør det dårligere enn sist. Vi har snudd nedgangen. PISA-resultatene har i årevis blitt misbrukt, men nå er det slutt på svartmalingen, sier statsråden..
Hun sier dette om toppelevene:
– Jeg tror vi er i stand til å ha to tanker i hodet samtidig. For det går jo fint an å løfte alle elever - både de på bunnen og de på toppen - som trenger ekstra utfordringer, sier Halvorsen.
Lien mener dette er ikke å ta saken på alvor.
– Her bagatelliserer Kristin Halvorsen dette. Det bekrefter det vi vet fra tidligere: At SV er mot alt som smaker av resultatfokus i skolen. Dette er en tankegang som gjennomsyrer norsk skole. Jeg synes det er rart at kunnskapsministeren tar så lett på at andelen elever som presterer på toppnivå går ned, sier Lien.