Dersom du bestiller billett med Aeroflot fra Oslo til Moskva fra 16. november, og klikker på lenken på hva slags materiell ruta er satt opp med, kommer betegnelsen «Aircraftnames SU9» opp.
Dette er ikke 50-tallskampflyet Sukhoi Su-9 med Nato-kallenavnet «Fishpot», men derimot passasjerflyet Sukhoi Superjet SSJ100-95.
Sjelden fugl
Med andre ord vil OSL fra neste uke få daglige besøk av et passasjerfly det foreløpig kun finnes fire eksemplarer av i kommersiell trafikk, og som bare har fraktet passasjerer i sju måneder.
Det er kveldsflyet mellom Sjeremetjevo lufthavn i Moskva og Oslo lufthavn Gardermoen som nå settes opp med Superjet SSJ100.
Dette flyet går fra Moskva klokka 19.10 lokal tid og returnerer fra Oslo klokka 19.50.
På den andre ruta midt på dagen benytter Aeroflot fortsatt Airbus A319.
For øvrig var et A320-214 fra samme selskap involvert i en skummel avgang fra Gardermoen i februar i fjor:
To leveringer denne uka
Som TU skrev i februar, ble Sukhoi Superjet 100 da sertifisert av russiske luftfartsmyndigheter, IAC AR.
Les også: Nå kan superjeten ta passasjerer
Første kommersielle flyging ble gjennomført i april.
De to lanseringskundene Aeroflot og armenske Armavia har nå henholdsvis tre og ett fly i trafikk. Armavias maskin passerte tusen flytimer for en knapp måned siden.
To nye fly leveres fra Sukhoi-fabrikken i Komsomolsk-on-Amur helt sørøst i Russland denne uka.
EASA-sertifisering
Sukhoi håper på et markedsgjennombrudd i Vesten etter at SSJ100 mottar sin EASA-sertifisering. Går alt etter planen, er den på plass i løpet av året.
Flyet bruker nye SaM146-motorer fra PowerJet, et samarbeidsselskap mellom franske Snecma og russiske NPO Saturn.
Men mens motorene er sertifisert av det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA, mangler denne for selve SSJ100-flyet. EASA skal validere den russiske sertifiseringen.
Prototypen MSN 95002 avsluttet de siste EASA-påkrevde skrogtestene hos Det Sentrale Aerohydrodynamiske Institutt (TsAGI) ved månedsskiftet oktober/november.
214 ordrer
SSJ100 konkurrerer med brasilianske Embraers E-jet-familie og kanadiske Bombardiers CRJ-serie.
Sukhoi Civil Aircraft har i dag 214 bestillinger pluss 92 opsjoner inne på SSJ100.
Selskapet eies av Sukhoi Holding og det italienske Finmeccanica-datterselskapet Alenia Aeronautica.
Sukhoi eier 75 prosent minus én aksje, og Alenia Aeronautica eier 25 prosent pluss én aksje.