Denon er en leverandør det er naturlig å ha forventninger til.
De har vært i fremste rekke gjennom flere tiår, og har levert oss hjemmekinoopplevelser som har satt varige spor. De har aldri haltet etter, men har vært med på å lede veien fremover hele tiden.
Med nytt år kommer det nye modellbetegnelser og i Denon sitt tilfelle er de ikke alltid like logiske. Arvtakeren til fjorårets 1912 heter nemlig 2113, ikke 1913. Det samme «rotet» ser vi på de andre modellene, men dette er ikke Denon alene om. Både Tung og velutstyrt og Yamaha holder koken går utenfor logikken de også.
Test av receivere: Hjemmekino til folket
Oppsett og kalibrering
Receiveren fra Denon starter rett på en intuitiv vi-følger-deg-gjennom-hele-oppsettet-meny som er så intuitivt som det kan bli.
Det leder oss gjennom hele oppsettet fra de enkle som å koble til høyttalere, subwoofer og kilder, til hele romkorreksjonen.
Denon benytter som vanlig Audyssey, mer korrekt MultEQ-XT. Den er temmelig nøyaktig og man kan foreta seks målinger i rommet, for å sikre best mulig resultat.
Den lekre on-screen menyen viser til og med på skjermen hvor man skal plassere mikrofonen ved hver måling. Vi bruker den automatiske romkorreksjonen som en foreløpig innstilling. Det er alltid lurt å sjekke resultatene, og man bør ikke være redd for å gjøre endringer.
Den vanligste feilen er at automatikken setter høyttalerne til å spille lavere ned i frekvens enn de strengt tatt trenger. Når receiverne har såpass lav pris som disse, er det ingen god grunn til å la dem prøve å drive høyttalerne i hele frekvensområdet. Vi deler på 80Hz, noe som er en god medisin i de fleste tilfeller. Om man skulle ønske å bruke fronthøyttalerne full-range i stereo, er det bare å velge pure direct, så gjør du nettopp det.
På den tekniske siden tar vi med at Denon kommer med 6 HDMI-innganger og en utgang. I tillegg har den en videodel som kan skalere helt opp til 4K, noe vi ikke skjønner hvorfor den skal greie, men det er sikkert bare en «bonus» som følger med videobrikken.
Film
Det første vi kaster oss ut på er film. Vi har brukt Avatar lenge i testsammenheng og det er en film vi kjenner godt, og vet hvilke scener man skal bruke. I dette tilfellet bruker vi kapittel 10 og kapittel 30. Det førstnevnte består av rolig atmosfære og et angrep fra noen gale hundelignende vesener.
Denon tegner opp et ganske stort rom i kinoen vår, og den har et fint øye for detaljer. Den føles litt mer frempå enn forrige generasjon, men det er fortsatt umisskjennelig en Denon. Det betyr at den er litt avslepet og tilbakelent sammenlignet med Pioneer som er plassert helt i den andre enden.
Den litt rolige måten å forholde seg, kan være en god medisin på høyttalere som heller litt mot det lyse, men i vår kino ble det hele litt uengasjerende på film, sammenlignet med de beste.
Musikk
Når det handler om musikk er Denon virkelig med. Den rolige stilen er perfekt når man bare vil sitte å nyte en vakker stemme eller høre klarheten til akustiske instrumenter, som virkelig kommer til liv med denne receiveren.
Den er rett og slett meget musikalsk og derfor også veldig lett å like.
Tilleggsfunksjoner
AVR-2113 har i likhet med de andre i denne testen nettverksfunksjonalitet. Den støtter en mengde formater som vi ikke skal ramse opp her, sjekk linken.
Denon har også en App som man kan bruke til å styre receiveren. Den finnes foreløpig bare i en iPhoneversjon, ikke en dedikert iPad eller Androidversjon.
Konklusjon
Denon 2113 gir en fin filmopplevelse for pengene, men den har faktisk sin største styrke på musikk, hvor den virkelig briljerer med en ro og en varme som er veldig lett å like.
Les om de andre receiverne i denne testen:
Onkyo TX-NR616: Tung og velutstyrt
Yamaha RX-V673: Yamaha holder koken
Pioneer VSX-922: Denne receiveren setter referansen