Etter en rekke falske startskudd er det nå fullt trykk på OLED-TV-er.
Men foreløpig er det bare én hest på veddeløpsbanen: Det er LG.
Til gjengjeld har de tenkt å trykke på noe voldsomt nå når de endelig kan levere de etterlengtede TV-ene.
I løpet av fjerde kvartal vil de ha seks ulike modeller på markedet og det forspranget har de tenkt til å utnytte godt.
Les også: Nå kommer Samsungs buede TV
Ambisjoner
– Nå er vi nummer to i TV-markedet. I løpet av 2017 skal vi være verdens største TV-produsent, sier markedssjef på TV- og lydprodukter for LG i Norden, Leo Dratwa.
Når LG snakker om markedsandeler mener de smart-TVer. Ikke små og store uintelligente modeller.
– Det er en posisjon vi skal oppnå gjennom innovasjon og seeropplevelser og ikke minst det forspranget vi har på OLED, sier Dratwa.
Dette er nok en uttalelse storebror Samsung ikke er enige i. Selv om de utvilsomt har kommet i etterleksa på OLED er det 4K, kurvede skjermer og smart-TV som gjelder der i gården.
Les også: 4K er mer enn bare høy oppløsning
Bygger fabrikker
– Problemet med LG som har gjort at det har tatt så mange år fra de første prototypene til modeller i salg, har vært å få opp utbyttet i produksjonen (yield). Med den teknologien vi har valgt, såkalt hvit OLED, har vi redusert feilprosenten til 10 prosent av hva den var, sier produktsjef for TV, i LG Norden, Erik Åhsgren.
Han sier at det nå er fullt trykk på produksjonen.
– Allerede i år vil OLED-andelen av det vi selger komme opp i mellom 10 og 15 prosent. Dette kommer til å øke raskt. Vi bygger nå en fabrikk i Polen som skal få 8000 ansatte for å bygge OLED-TV-er, sier Åhsgren.
Han peker på at OLED har egenskaper som ingen annen skjermteknologi kan konkurrere med.
Les også:TV-ene blir større og billigere i 2014 Nå kan videomøtet auto-redigeres som en TV-debatt
Sort er sort
Det de fleste legger merke til er sortnivået, som i praksis er null utsendt lys.
Selv de beste plasmaskjermene, som til nå har vært kjent for sortnivå lyser litt når pikslene skal være sorte. Nivået ligger på 0,05 Candela per m2.
En LCD-skjerm ligger på det tredobbelte av det igjen, men redder seg litt på grunn av den høye lysstyrken når den skal vise hvitt og som redder kontrasttallene, det vil si forholdet mellom lyseste og mørkeste punkt.
Likevel er det en stor forskjell å se på OLED-TV-en til LG.
Sort er merkbart mye sortere enn på LCD. Om det er nok til å friste alle er ikke sikkert.
I fjerde kvartal kommer nye modeller og da vil vi få se alt sammen i modeller på 55, 65 og 77 tommer. Hva prisen på den herligheten blir vil ikke LG ut med.
Les også: Chromecast får innhold fra NRK og TV2
Flat og lydløs
Det er ikke alle som vil ha buet TV. Derfor selger også LG en flat OLED-TV, også den i 55 tommers utgave. Det spesielle med 55EA880W, som den heter, er at den ikke har høyttalere.
– Svært mange som kjøper en TV i dette segmentet har også et lydanlegg som gir langt bedre lyd enn det som er mulig å bygge inn i en TV. Derfor har vi droppet høyttalerne til fordel for en renere design.
Les også: 10 tips til deg som bruker Spotify på mobilen
Smart
LG har valgt en litt annen tilnærming enn Samsung på smart-TV.
I stedet for å utvikle videre på det de hadde, kjøpte de WebOS av HP og det har de implementert i de nye modellene. Det kommer opp i bunnen av skjermen som en rekke av apper som man også kan konfigurere selv.
Fjernkontrollen, som er utstyrt med akselerometere og bluetooth-forbindelse til TV-en, virker som en slags laserpeker. Det gjør det lett å velge og å taste inn tekst i søkefelter.
– Selv om vanlig lineær-TV går tilbake, bruker folk smart-TV mye mer. Hele 80 prosent av de som har en slik bruker den aktivt. Det gjør at smart-TV som plattform er den som faktisk øker mest som av alle for tiden. Mer enn både mobiler og nettbrett, sier smart-TV-spesialist i LG, Loraine Dayram.
Les også: