– Slik jeg vurderer situasjonen nå, er timingen til Think veldig, veldig god. Think har markedskreftene i ryggen og det er bare å gratulere, sier Matts Carlsson til TU.no.
Han er direktør for Göteborg Management Institute AB (GMI) og regnes som en av de fremste bilanalytikerne i Sverige.
– Rammes ikke av krisa
Dermed har pipa fått en annen låt. For ganske nøyaktig ett år siden uttrykte samme Carlsson skepsis til Think City, blant annet fordi han trodde 200.000 kroner pluss batterileie ville bli for dyrt.
Les også:
Nå er han blitt langt mer positiv til den norske elbilen.
– Det er mye som har skjedd siden i fjor høst. Da tror jeg Think City nesten var for tidlig ute. Nå ser vi at de store bilkonsernene vakler litt fram og tilbake, mens Think kommer med en attraktiv bil med en brukbar rekkevidde på 18 mil. Samtidig representerer den et så sterkt miljøalternativ som ikke vil rammes av økonomisk vanskelige tider, mener Carlsson.
Taktisk klokt sjefsbytte
GMI-sjefen tror likevel at Think har store utfordringer selv etter at de får bilen i serieproduksjon og ut i markedet:
– De må bygge et fungerende support- og servicenett. Det handler også om å utvikle oppgraderinger og etterfølgere til Think City som kan konkurrere med de mange alternativene som vil være på plass om få år. Penger til dette, tror jeg ikke blir noe problem for selskapet å få tak i. I tillegg dreier det seg om å utnytte markedsforspranget de nå har til å profilere Think som en sterk aktør på elbilsiden og finne sin nisje, kundegruppe og profil. Men en god ledelse klarer dette, sier Carlsson.
Han har med interesse merket seg at Think Global nå har hentet den tidligere Ford-direktøren Richard Canny som ny toppsjef og svenske Arne Degermoose, med erfaring fra Saab og VW, som fabrikksjef på Aurskog.
– Jeg tror det er taktisk meget klokt å hente inn erfarne bilmennesker i systemet som vet hvordan markedet fungerer. Det er mot de etablerte bilselskapene kampen skal stå, påpeker analytikeren.
Nytt superlag skal få fart på Think
Forventede forsinkelser
Det siste året har imidlertid Think måttet komme med dårlig nytt til ventende kunder. Think City er blitt forsinket gang på gang. Bilanalytiker Christer Karlsson, som er professor ved Copenhagen Business School, er ikke overrasket.
– Etter å ha fulgt bilindustrien tett i 30 år har jeg lært iallfall én ting: Det er et utrolig stort prosjekt å gå fra prototyp til serieproduksjon, sier Karlsson.
Han tror Think kan lykkes med produksjon i Norge, gitt at selskapet klarer å finne sin soleklare nisje i markedet slik for eksempel den svenske superbilprodusenten Koenigsegg har lyktes med. På en annen side er han usikker på hvor stort markedet er for en slik åpenbar nummer to-bil.
– Personlig ville jeg ønsket meg en elbil som også takler lengre helgeturer. Og foreløpig er det ingen som kan si hvor lang tid det tar før vi får en skikkelig effektiv elbil. Dens store problem er at det er vanskelig å få den til å jobbe godt i alle situasjoner, samt at mengden energi man får med seg i batteriet foreløpig er for lite. Jeg har større tro på hybriden, sier Karlsson.
Mangler muskler
Mest skeptisk er den norske bilanalytikeren John Fiskvik.
– Jeg skulle virkelig ønske at Think lykkes, men jeg tviler på at framtidens bil blir skrudd sammen på Aurskog. Selv om de i dag har et ekstremt sterkt varemerkenavn, er jeg redd de drukner i dragsuget til de store konsernene når de nå har satt i gang for alvor, sier Fiskvik.
Han er først og fremst bekymret for om Think har finansielle muskler nok til å fortsette å utvikle nye modeller.
– I de årene som selskapet har brukt på å ta fram nye Think City har det parallelt gått et utviklingsløp hos de fleste av de virkelig store aktørene. Finanskrisa vi ser rammer de samme konsernene tror jeg bare vil føre til at miljøbilkappløpet gires opp, sier Fiskvik.