Slik svenskene hasteanskaffet Black Hawk på grunn av NH90-forsinkelsene, er det også en annen fart på utskifting av sar-materiell hos våre naboer i øst:
Sverige har nå bestilt sju AW139 med sar-utrustning til erstatning for dagens S-76.
Mens Norge har Westland Sea King redningshelikoptre som straks fyller 40 år, er noen av redningshelikoptrene som nå skal byttes ut i Sverige bare seks år gamle.
Les også:
Punger ut for å holde Sea King i lufta
NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse
NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene
Fra 2007
Sju nye allværsredningshelikoptre skal etter planen leveres fases inn fra midten av 2013 og ut 2014. Første leveranse er planlagt i mai.
Kontrakten med britisk-italienske AgustaWestland ble skrevet i forrige uke.
De nye sar-helikoptrene erstatter en tilsvarende stor flåte av Sikorsky S-76C+ og S-76C++ hvorav to av dem ble bygget så sent som i 2007. To ble levert i 2006.
Maskinene skal stasjoneres på fem baser: Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje og Umeå. Sistnevnte erstattet nylig Skellefteå.
I Norge benyttes AW139 som ambulansehelikopter av Lufttransport.
Forsvar-privat-offentlig
– Det er veldig tilfredsstillende at vi i framtida kommer til å ha bedre kapasitet og evne til å redde liv uten at de totale kostnadene for virksomheten øker, sier Noomi Eriksson som er nestsjef i Sjöfartsverket og sjef for redningstjenesten, eller sjö- och flygräddningsavdelningen som den kalles.
Mens det som kjent er Forsvaret som opererer redningstjenesten i Norge, har Sverige valgt en annen modell.
Les også: Trosser eksterne råd til helikopterkjøp
Også i Sverige var dette Forsvarets jobb fram til redningstjenesten satt ut på anbud og vunnet av det Norrlandsflyg (etablert i 1961).
Den privatiserte redningstjenesten varte i ti år fram til Sjöfartsverket i fjor kjøpte opp Norrlandsflyg og etablerte det statlige aksjeselskapet SMA Helicopter Rescue.
Vurderte NH90 og AS332
Det er verdt å merke seg at også svenskene vurderte å benytte Forsvarets NH90 (Hkp 14) som sar-helikoptre, men valgte det bort:
– De sist anskaffede helikoptrene til Försvarsmakten, NH90, har ikke i dag forutsetningene for å utføre «sjø- og flyredning», og er planlagt å settes i operativ drift først om flere år, skriver Sjöfartsverket.
Det ble også vurdert å benytte Hkp 10 (AS332M Super Puma), men dette ville kreve levetidsforlengelse og oppgradering som ville koste mer og ta lengre tid enn å kjøpe fabrikknye AW139.
Fikk du med deg disse helikoptersakene?
11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor