Statoil melder i dag at de to siste plattformdekkskontraktene til Johan Sverdrup-utbyggingen er tildelt Samsung Heavy Industries i Sør-Korea.
Det er prosess- og stigerørsplattformen det er snakk om. Selv om det tidligere har vært svært mye diskusjon rundt kontraktstildelinger fra Norge til asiatiske verft, kommer neppe dette som noen overraskelse.
Teknisk Ukeblad skrev tidligere i år en sak om årsakene til at nettopp disse kontraktene ikke kommer til å gå til Norge, men til Sør-Korea.
På vegne av Johan Sverdrup-partnerskapet inngikk nemlig Statoil i slutten av januar 2015 kontrakt med Aker Solutions for prosjektering og innkjøpsledelse (EPma) frem til planlagt produksjonsstart i 2019.
Les også: 7 grafikker som forklarer hvorfor Johan Sverdrup-feltet er så viktig
Derfor går kontraktene til Asia
Aker-kontrakten, verdt 4,5 milliarder kroner, omfatter blant annet prosjektering og innkjøpsledelse for stigerørsplattformdekket og prosessplattformdekket.
Det betyr at det var tildeling av rene fabrikasjonskontrakter som gjenstod på disse plattformdekkene, såkalte FC-kontrakter. Disse tildelingene er i større grad skreddersydd utenlandske verft, enn EPC kontraktene, som omfatter innkjøp, konstruksjon og ytterligere ingeniørarbeid.
– De utenlandske verftene har hatt en betydelig bedre track record på rene fabrikasjonskontrakter enn på EPC-kontrakter, uttalte Markus Nævestad, prosjektleder i Rystad Energy til Teknisk Ukeblad tidligere i år.
Også oljeserviceanalytiker Tord Augestad i Arctic Securites har uttalt til Teknisk Ukeblad at det trolig er uaktuelt at prosess- og stigerørsplattformene havner i Norge.
– Slik jeg har forstått det er dette to fabrikasjonskontrakter. Disse kommer til å gå til Asia, og mest sannsynlig til Samsung i Korea. Statoil kommer i hvert fall ikke til å ta sjansen på å dele ut et slikt prestisjeprosjekt til Kina, fortalte Augestad.
Les også: Lundin hadde to Korea-tilbud på Edvard Grieg. Derfor valgte de norsk
Totalt 48.000 tonn
Statoil skriver i dagens melding at prosessplattformen skal få en vekt på 26.000 tonn, og har som funksjon å sørge for stabilisering av oljen, samt prosessering til rik gass.
– Stigerørsplattformen, med en vekt på ca. 22.000 tonn, skal ivareta olje- og gasseksport, vann- og gassinjeksjon samt eventuelle framtidige tilkoblinger. I tillegg ender strømkabelen fra land på denne plattformen hvor strømmen transformeres fra likestrøm til vekselstrøm for deretter å distribueres på feltsenteret, heter det i Statoil-meldingen.
Statoil karakteriserer Johan Sverdrup-utbyggingen som et stort puslespill hvor mange leverandører må levere med presisjon, på tid og kvalitet for at de skal kunne starte produksjon mot slutten av 2019, slik de har planlagt.
– Denne kontrakten er nok en viktig milepæl for Johan Sverdrup-prosjektet. Samsung har lang erfaring i fabrikasjon av slike installasjoner, og vi har allerede et godt samarbeid med leverandøren. De har levert et konkurransedyktig tilbud i en tøff internasjonal konkurranse, sier Margareth Øvrum, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Statoil i dagens melding.
Les også: Nå er byggingen av gigantfeltet i gang
– Et solid team
Tidligere er det tildelt kontrakter for plattformdekk for de andre Sverdrup-plattformene. De har gått til Norge i stor grad.
Dekkene til boreplattformen og boligplattformen gikk til henholdsvis Aibel og Kværner Stord. I tillegg har 65 prosent av utstyrspakkene hittil gått til leverandører med norske fakturaadresser, ifølge Statoil.
– Johan Sverdrup skal skape store verdier for hele samfunnet i over 50 år. Vi har nå fått på plass et bredt og solid team i leverandørindustrien på å bygge dekkene til de fire plattformene. Det gir de beste forutsetningene til å levere prosjektet på kvalitet, på tid og på kost, uttaler Øivind Reinertsen, direktør for Johan Sverdrup feltutvikling i meldingen.
Plattformsjefen fikk nok av oljebransjen: Nå røkter den tidligere plattformsjefen bier