Høy grad av elektrifisering og redusert energibruk var avgjørende faktorer da Hordaland fylkeskommune valgte anbudet fra Fjord1.
Det dreier seg totalt om åtte ferger. På ett samband skal det gå to ferger, mens det blir en ferge på se seks andre. Fjord1 ønsker ikke å gå ut med detaljer om fergene før kontrakten er undertegnet. Det vil skje etter en karenstid på 10 dager, det vil si etter 31. oktober.
Miljøbevegelslen er glad.
– Dette viser at det grønne skiftet i maritim sektor ruller for fullt, sier Marius Gjerset i Miljøstiftelsen Zero.
Fjord1 scoret høyest på alle de tre tildelingskriteriene: Pris, miljø- og energieffektivitet. Fjord1 har i sitt tilbud forpliktet seg til å redusere energibruken med 60 prosent og CO2 utslippene med 87 prosent i forhold til dagens utslipp.
Støtte
Elektrifisering av ferjesambanda er en krevende oppgave som forutsetter store investeringer til nye fartøy og anlegg på land, men vil få betydelige bidrag både fra Enova og NOx-fondet, skriver Hordaland fylkeskommune i en pressemelding.
– Med denne kontrakten går en i hovedsak over til elektriske ferger og reduserer samtidig totalforbruket av drivstoff vesentlig, sier fylkesordfører Anne Gine Hestetun.
Zero er svært fornøyde med at denne kontrakten vil føre til at sju nye ferjesamband vil gi en 87 prosent reduksjon i CO2-utslippene og redusere energiforbruket med 60 prosent.
- Norsk skipsfart skal gå i null i 2050: Da trengs «elbil-tiltak»
Offentlige går foran
Gjerset trekker fram betydningen av at det offentlige går foran som bestiller for å få utviklet nye klimaløsninger.


– Offentlige anskaffelser er helt avgjørende for å sette fart på denne utviklingen, og dette er et prakteksempel på hva vi kan få til når det offentlige stiller miljøkrav.
- I 2015 ble Norge først ute med elferge: Nå er det klart for å nå ny milepæl
.jpg)
– Dette er resultater som er bedre enn de kravene som ble stilt i anbudet, så dette viser at tøffe krav kan gi enda bedre resultater i form av innovasjon og utslippskutt enn ventet. Det skjedde i Sør-Trøndelag, og skjer også nå i Hordaland, sier Gjerset.
De syv sambandene
I anbudet er det satt krav til størrelse, blant annet med antall personbileneheter - PBE, ført opp i parentes.
- Leirvåg–Sløvåg (120 PBE)
- Fedje–Sævrøy (40 PBE)
- Hufthamar–Krokeide (To ferger - totalt 230 PBE)
- Husavik–Sandvikvåg (38 PBE)
- Hatvik–Venjaneset (105 PBE)
- Halhjem–Våge (120 PBE)
- Langevåg – Buavåg (40 PBE)


Det er i dag Norled og Fosen Namsos som drifter fergene.
- Studentene utviklet verdens minste kappe- og sløyemaskin: Nå kommer henvendelsene fra hele verden