Dessverre for Gerald Ford kom dette ekstrautstyret for sent til å spare ham for å bli utsatt for årevis med vitsing etter at han snublet ned flytrappa i Østerrike i 1975.
Det er selskapet Greenpoint Technologies som har utviklet teknologien, som kan redusere risikoen for å havne i lignende uverdige situasjoner for tilsvarende mektige mennesker.
De har utviklet en heis til VIP-versjonen av sistegenerasjons jumbojet, Boeing 747-8.
Slipper tilkjørt trapp
Heisen har kapasitet til å frakte fire passasjerer eller to passasjerer og en rullestol om gangen. Rett fra rullebanen, gjennom ei luke i buken, forbi cargodekk og opp til hoveddekket i jumbojeten.
Dimensjonene på gondolen er 2,24 meter i høyden, 1,04 meter i bredden og 1,63 meter i dybden.
Heisen er ikke bare latskap og jåleri. Tanken er å gjøre den enorme businessjeten uavhengig av å få tilkjørt trapp eller bro – og som alternativ til innfellbar, integrert trapp.
Sistnevnte er uansett uvanlig på slike bredbuksfly, selv om det finnes på dagens presidentfly VC-25 (747-200-basert). Her kan det noteres at da tidligere nevnte Gerald Ford var president i USA, var presidentflyet en VC-137C Stratoliner, basert på B707.
Greenpoint peker også på sikkerhetsmessige faktorer ved at vip-ene blir mindre eksponert ved å heises opp eller ned under buken på flyet.
Foreløpig er ikke Aerolift levert på noe fly. Så er også markedet nokså smalt. Boeing har så langt ni bestillinger på BBJ 747-8, hvorav de fleste etter levering vil sette kursen mot Midt-Østen.
Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"
Nytt loft
For alle de spesielt interesserte som nå er i ferd med å scrolle ned til kommentarfeltet for å påpeke at dette er gammelt nytt:
Ja, vi tilstår at Greenpoint presenterte konseptet allerede høsten 2009.
Derimot kom vi over den nyere videoen i forbindelse med at Greenpoints såkalte Aeroloft (må altså ikke forveksles med Aerolift) nå nettopp er levert i en B747-8 VIP for første gang.
Aeroloft er en finurlig måte å utnytte plassen bak «nakken» på 747-8, altså fra der øvre dekk slutter.
På det 36,5 kvadratmeter store loftet er det smettet inn åtte ekstra soverom og en garderobe.
Med denne ekstrahemsen summerer det totale kabinarealet i 747-8 VIP seg til romslige 481,2 kvadratmeter.
Les artikkelen fra dagen etter jomfruturen med 747-8F i februar 2010:
Jumbojeten er blitt enda større
Samt jomfruflygningen med B747-8I i mars i fjor:
Fikk du med deg disse sakene?
Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon