OLJE OG GASS

Talisman har fått innsideinformasjon

Fra SBMs egne folk.

Det hersker fullt kaos iYme-prosjektet.
Det hersker fullt kaos iYme-prosjektet. Bilde: Maiken Ree
2. apr. 2012 - 18:29

Det er ventet knallharde rettsoppgjør mellom Yme-lisensen og hovedleverandør SBM om regningen etter gigantsmellen på Yme.

Teknisk Ukeblad har fått tilgang til flere interne dokumenter som viser at temperaturen er på kokepunktet.

Mye gjenstår

Bare 35 prosent av reparasjonsarbeidet på plattformen er fullført på over ett år.

I henhold til den siste utsettelsen skal Yme settes i drift i sommer. Men da måtte 70 prosent av arbeidet ha vært fullført allerede.

Ifølge dokumenter fra SBM mangler det en oversikt over hvor lang tid det gjenstående arbeidet tar.

Vil ha leieinntekter

Leverandøren kjemper innbitt for å føre det meste av ansvaret over på lisensen, slik at selskapet kan begynne å fakturere fullpris for leie av plattformen.

Det er forventet at personellet som arbeider med reparasjonene kan flytte over til plattformen i midten av april. Til nå har de bodd på den kostbare boreriggen Rowan Stavanger.

Innsideinformasjon

I en prosjektvurdering som er utarbeidet for SBM-ledelsen kommer det frem at SBM har store problemer med prosjektledelsen.

Et av de mange momentene som blir trukket frem som problematiske er at ansvaret for commisioning, eller idriftssettelse, har gått fra SBM til Talisman og tilbake igjen. Og dette skal ha skapt en rekke problemer, forvirring og mangel på ansvarsavklaringer.

Ifølge rapporten har SBM problemer med innleide konsulenter som har jobbet for begge selskapene.

– Flere eks-Talisman-folk er tilbake og arbeider for SBM, men ser ut til å informere Talisman om sakene de kommer over. Det har vært saker der individer ikke ser ut til å ta hensyn til hvem de arbeider for, står det i rapporten.

Med tanke på de kommende rettsakene ønsker nok ikke SBM at sine egne folk ikke informerer Talisman om årsakene til alle problemene de har.

 

Arrogant innstilling

Den uavhengige rapporten understreker at det er verdt å sette søkelys på det dårlige forholdet og mangelen på tillitt mellom SBM og Talisman.

– Dette har vært problem fra tidlig i prosjektets oppstart, og det er klart at SBM har hatt en arrogant tilnærming til Talisman i perioder, og  dette har vært kontraproduktivt, slås det fast.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

– Tvilsom kompetanse

Commisioning-databasen som skal holde orden på hvilke systemer som er klare for idriftsettelse er full av mangler. SBM skylder dette på Talisman i sin siste ukerapport for Yme.

– Påliteligheten i databasen virker å være lav på grunn av mangel på kontinuitet i Talsmans personell som arbeider med den og den tvilsomme kompetansen til enkelte av dem.  For eksempel var en instrumenttekniker inne i elektroseksjonen av databasen, skriver SBM i sin siste ukerapport.

Selskapet mener dette skaper problemer for godkjenningen av såkalte LUNs (living up notice) fordi inspeksjons- og testrapportene ikke blir funnet i databasen.

Les også:

Yme-plattformen kan være ubrukelig

Yme-skandalen: <br></br> Ansatte og myndigheter refser sikkerhetsnivået

Her er noe som funker på Yme

Varsler til Oljedirektoratet: Vil hugge opp Yme-plattformen  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.