Et av verdens største konsulentselskap måtte ta noen grep for å opprettholde tilliten etter Altinn-skandalen, der tjenesten stoppet opp og blottla personinformasjon.
I tillegg avdekket Veritas-rapporten store mangler i den tekniske løsningen, som Accenture har laget.
Da stormen raste, med politisk oppvask og metervis av medieoppslag, It-leverandøren taus om Altinn fra Accenture. Strategien så ut til å være øredøvende taushet.
– Vår kunde Brønnøysundregistrene bestemte strategien, og den var at de uttalte seg om saken, forklarer Roy Grønli, påtroppende leder av Accenture Norge etter Nils Øveraas, som Accenture-sjefen slutter på toppen.
Grønli er også leder av selskapets aktiviteter innen offentlig sektor og helse i Norden – og dermed toppsjefen for utviklingen av Altinn.
Nå snakker han for første gang om selskapets rolle i Altinn-skandalen.
Les også: Kenneth får Altinn-erstatning
Vil ha åpenhet
– Dere som følger slike prosjekter har et krav om å få vite hva som rører seg, helt inn i de innerste kroker. Men vår oppgave ble å forsyne Brønnøysundregistrene med informasjon. Jeg har et ekstremt eierskap til Altinn, og vi er opptatt av full åpenhet rundt de tingene som skjer, men det er kunden som bestemmer hvem som skal uttale seg, poengterer Grønli.
– Da er det lett å tro at dere ba om en slik strategi, siden den andre leverandøren Basefarm Må ha eksperthjelp til Altinn om hva som skjedde?
– Basefarm uttalte seg fordi det var de som kunne belyse situasjonen, svarer Grønli.
Basefarm: Her stoppet Altinn
Fasiten på Altinn-skandalen var blant annet Altinn-feilen er funnet hos en underleverandør til Basefarm. Men Accenture kommer ikke unna den tekniske rapporten fra Veritas, som inneholder Altinn avsløres i hemmelig rapport : Altinn er ikke dimensjonert for så store trafikktopper som skattesjekken førte til. Og testingen av løsningen var ikke god nok.
– Toppene er et nytt fenomen som dukket opp først for tre år siden. Da lenket digitale medier opp Skatteetatens sider, hvor folk kan sjekke selvangivelsen. Det ga trafikktopper ingen hadde forutsett, forklarer Grønli.
Testingen er en historie for seg.
– Løsningene var Startet før løsningen var ferdig . Det er klart at den var det. Vi kan ikke bestride den saken. Men faktum er at det ikke er mulig å teste systemet på en måte som gjør oss sikre på at det takler trafikktoppene neste gang, påpeker den nye Accenture-sjefen.
Basefarm-sjefen: – Altinn er et fantastisk system
Tillitskrise
Til nå har altså selskapet ikke snakket offentlig om problemene. Denne strategien har hatt en pris.
– Kostnaden av dette har vi opplevd på kroppen. Vi betalte en pris i form av et dårlig omdømme hos allmennheten, sier Grønli. Men bildet er nyansert.
– Selv om det er en tillitskrise hos folk flest, opplever vi det ikke på samme måte hos kundene. Privatpersoner er inne på Altinn en gang eller to i året, mens profesjonelle brukere i bedriftene bruker den daglig og ser at den for det meste er en stabil løsning, sier han.
Les også: Regjeringen satser alt på Altinn
Og Accenture har sørget for å snakke med potensielle kunder som kan ha vært i tvil, for å forsikre dem om at selskapet kan levere ting som virker. Det har funket: Tidligere i sommer sikret bedriften seg en kontrakt i Moderniseringsprogrammet hos Nav for opp til 635 millioner kroner. Og noe av det siste den norske toppsjefen Nils Øveraas gjør 31. august er å signere en rammeavtale med Helsedirektoratet om å utvikle en De skal gjøre din pasientjournal tilgjengelig overalt for norsk helsevesen til en verdi av opp til 150 millioner kroner.
– Dette har prioritet nummer én i min nye jobb: Vi har tatt på oss så mange samfunnskritiske løsninger at det får enorm eksponering hvis det ikke fungerer. Derfor må vi sikre høy kvalitet på det vi lager – og være i stand til å takle situasjoner når det begynner å blåse, sier Roy Grønli.
Les også:
Sivilingeniør-studentene får i snitt 1,67 jobbtilbud
Her plukkes de beste it-hodene