Det har blitt mange kaker i resepsjonen i Teknisk Ukeblad Media (TU) de siste par årene. Den sterke digitalsatsingen har mangedoblet leserne på nett, og rekordene er feiret med høyt sukkerinntak i lokalene i Akersgata.
Samtidig har papirutgaven av Teknisk Ukeblad klart å beholde sin posisjon og øker nå antall lesere per utgivelse. I dag kom tallene som viser at bladet leses av hele 302.000 mennesker, opp fra 295.000 forrige halvår.
Tu.no satte også ny dagsrekord i går. Nettstedet hadde 95.359 unike, norske brukere som leste 234.093 saker.
Inkludert utenlandstrafikk var tallet 106.276 unike og 263.530 sidevisninger. Dette er 11.000 høyere enn forrige bestenotering.
"Verdensrekord"
En meget fornøyd administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan Moberg tar i dag frem kakespaden igjen.
– På nett og papir når vi til sammen 400.000 lesere hver uke. Det er verdensrekord i forhold til folketallet, sier han.
Mens flere andre papirmedier sliter i den knallharde mediehverdagen, skal det i rettferdighetens navn sies at Teknisk Ukeblad har en unik fordel.
Bladet er som mange vet et medlemsgode til alle medlemmer av Nito og Tekna. Disse teknologorganisasjonene har vokst, og da vokser også opplaget til Teknisk Ukeblad.
– I tillegg har vi de siste årene oppnådd stadig større oppmerksomhet utenfor den opprinnelige kjernegruppen. Til sammen fører dette til en hyggelig økning i lesertallene, sier Moberg.
Økningen er meget viktig for TU.
– Det bekrefter at vi leverer godt til våre kjernelesere - ingeniørene og teknologene. I tillegg leses vi av enda flere ledere og beslutningstakere enn tidligere. Teknologi har befestet seg som et spennende og interessant tema for å få løst fremtidens utfordringer innen nær sagt alle deler av samfunnet. Vi leverer viktige og spennende bidrag til både kjernelesere, ledere og beslutningstakere av alle slag, mener Moberg.
Papir foran budsjett
Spørsmålet er om TU kan klare å fortsette den gode trenden på papir, samtidig som det satses for fullt digitalt.
– Vi har klart det så langt, og skal gjøre det i fremtiden også. Utfordringen er at selv om TU er mer lest enn noen gang, så ønsker annonsørene i økende grad å bruke digitale kanaler og produkter. Når det er sagt, så er markedet for annonser på papir på langt nær dødt. Vi ligger faktisk foran budsjett så langt i år, påpeker han.
– Hvordan ser du på framtida til papirmediene, hvor lenge vil papiret overleve?
– Det kommer an på produkt. Mange aviser sliter voldsomt. Abonnementene faller fra - og lesertallet reduseres. Vi vet jo ikke hva som ville skjedd med vårt eget opplag dersom vår forretningsmodell ble endret til at enkeltpersonene selv var abonnenter. Tilbakemeldingene vi får hit til oss er overveldende positive. Selv mange studenter ønsker fortsatt TU på papir, sier Moberg.
Magasinet består
– Tu.no har utviklet seg til å bli en viktig kanal for løpende nyheter om teknologi og samfunn. Hvilken plass har dagens magasinjournalistikk i fremtidens digitale medier – vil den gå tapt eller oppstå i en ny form?
– Det er ingen tvil om at nettet vil være den viktigste nyhetsplattformen. Men for oss er det viktig å ha gode nyhetssaker også i bladet, selv om antall utgivelser går ned, sier Moberg, som understreker at featurejournalistikk utvilsomt blir best når det også har nyheter i seg.
– Helt til slutt. Det blir mye kake på de ansatte med alle disse rekordene. Må du av bedriftshelsemessige grunner vurdere å feire med mer frukt og grønt dersom denne suksessen fortsetter?
– Det er en utfordring – ingen tvil om det. Etter at Senterpartiet flyttet ut fra etasjen under oss, må vi selv være bærer av ansvaret for flere sunne, kortreiste produkter her i huset. Så det er et godt innspill.