Redaktør for TU.no, Svein-Erik Hole, ble utpekt som årets nyskaper under Oslo redaktørforenings kåring torsdag kveld.
Juryen vektlegger blant annet at Hole har delt sine kunnskaper og erfaringer med andre i bransjen, og at Teknisk Ukeblad nå når ut til en bredere befolkning enn før. De roser også Teknisk Ukeblads nye bidragsyternettverk, som Hole har stått i bresjen for.
Les hele juryens begrunnelse nederst i artikkelen.
– Kort vei fra idé til gjennomføring
I takketalen trekker Hole frem at mediehusets størrelse har gjort det enklere å implementere nyvinninger.
– Vi har en bra gjeng med utviklere, journalister og selgere som alle er med på å drive produktet fremover. Selv om TU.no har hatt en mangedobling av trafikken de siste par årene, er vi fortsatt såpass små at det er kort vei fra idé til gjennomføring når det gjelder innovasjon. Dette er en stor fordel i forhold til våre konkurrenter, forklarer nettredaktøren.
Les også: Teknisk Ukeblad øker lesertallene igjen
Pris til nettavisen og dagsavisen
To andre priser ble gitt ut under arrangementet: Årets redaktør ble Eirik Hoff Lysholm, sjefsredaktør i Dagsavisen, mens Nettavisens Gunnar Stavrum fikk prisen for Årets meningsbærer.
– Vi feirer i kveld. Personlig er jeg veldig stolt over å få prisen sammen med Gunnar Stavrum og Eirik Lysholm fra Dagsavisen, som er to av folkene jeg respekterer mest i vår bransje, forklarer Svein-Erik Hole.
Les også: 9 grunner til at prosjektet feiler før det engang har begynt
Juryens begrunnelse
«Årets nyskaper har gjennom 2014 lagt vekt på å dele sine kunnskaper og erfaringer så vel i egen som overfor andre organisasjoner. Det har vinneren gjort til beste for en bransje som må etablere digitale forretningsmodeller og ta ut potensialet for sitt innhold på best mulig måte. Vinnerens uttalte motivasjon har vært at spennende journalistikk fortjener mange flere lesere.
Årets nyskaper 2015 arbeider i et tradisjonsrikt fagpresseblad, som tidligere ble lest av en smal målgruppe, ingeniørene. Nå er målgruppen alle som forholder seg til teknologi i sin hverdag, og er nysgjerrig på fremskrittene – det vil si de fleste av oss.
Vekst i antall digitale lesere har vært vinnerens hovedfokus siden 2012, både gjennom offensiv distribusjon i sosiale medier, søkeord-optimalisering og grundig analyse av hva leserne ønsker av teknologi-journalistikk.
I 2014 utarbeidet og lanserte vinneren nyskapningen «Redaksjonelt bidragsyternettverk» – der teknologisk kyndige lesere har fått en arena for å presentere teknologiske fremskritt eller problemstillinger, bli løftet frem og diskutere i et nytt forum.
Årets nyskaper 2015 er Teknisk Ukeblads nettsjef, Svein-Erik Hole».
Les også:
Disse 7 tingene bør du aldri si til sjefen