Mens Jernbaneverket i store trekk har satt opp sin arbeidsplan for hele ERTMS-prosjektet frem til 2017, sitter NSB på gjerdet.
Der stoler man ikke på at datakommunikasjon kan erstatte lyssignal og skilting langs sporet.
– Teknologien er umoden, formidler kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre hos NSB.
– Med dette mener vi at det kreves mye testing før vi kan igangsette dette nye systemet. ERTMS forutsetter overføring av data over gsm-r, slik det er i dag. Det medfører at alle hull i i jernbanens mobilnett ikke bare må tettes, men også ha full redundans over alt, gir Myhre som et eksempel.
Les mer: Slik skal jernbanen bli digital
Signalene kveles
Og det er ikke småproblemer det her er snakk om. Det har du kunnet lese om i Teknisk Ukeblad tidligere: Mobilsignalene kveles ofte av nye kommersielle basestasjoner.
Det fører til at mobilkommunikasjonen faller ut mellom lokomotiv og togleder «på land». Da stopper togene.
Redundans betyr en sikring i form av en ekstra kommunikasjonslinje.
I dag består den av tilgang til kommersielle mobilnett. NSB tviler ikke på at digitalisering er en god idé – når det først virker.
– Dette kan bli et langt steg i riktig retning for å bedre punktligheten og kundetilfredsheten. NSB Persontog ønsker derfor ERTMS velkommen så raskt som mulig når teknologien har blitt pålitelig, sier Myhre til Teknisk Ukeblad.
Les også: Slik unngår svenskene kø
280 millioner
Etter planen skal ERTMS bygges ut fortløpende over 15 år etter piloten på Østre linje i 2014.
Totalt er det snakk om investeringer for opp til 20 milliarder kroner. Hos NSB er finansiering av datautstyr, skjermer og programvare i togene ennå ikke noe tema.
Ifølge anslag fra Jernbaneverket må NSB ut med mellom en og to millioner kroner til hvert togsett/lokomotiv.
På forespørsel fra Teknisk Ukeblad har NSB Persontog beregnet et behov for å utstyre 143 enheter med den nye teknologien.
Det innebærer en investering på mellom 150 og 280 millioner kroner.
– Økonomispørsmålet vedrørende ERTMS er det Samferdselsdepartementet som overordnet som holder i. NSB har dialog og mener at vi vil få til en god ordning med Jernbaneverket, men dette er akkurat nå på diskusjonsbordet. Å installere dette i togene våre, krever god planlegging, og derfor vil dette arbeidet rundt økonomi og eierskap ta noe tid, sier Myhre.
– Blir moden
Jernbaneverket kvitterer med at teknologien får tid til å utvikle seg frem til selve piloten settes i gang på sensommeren 2014.
– Det blir mange timer kjøring på de banene hvor det i dag er ERTMS – blant annet på svenske Botniabanen. Jeg tror at teknologien da vil være adskillig mer moden, sier prosjektleder Jarle M. Rasmussen.
– Når det gjelder gsm-r, har Jernbaneverket inngått en kontrakt med Nokia Siemens Networks om en dublering av kjernenettet som er i Trondheim. Dette vil være med på å øke oppetiden på dette mobilnettet. Dessuten bygger vi et par nye basestasjoner på Østre linje for å få bedre dekning på enkelte punkter, legger han til.
Les også: Se hvordan flygere blendes av lasere