IT

Tele2 vil bygge 1000 nye basestasjoner i året

Vil ta sølvplassen etter Telenor i mobilmarkedet.

Vekstsjefen: Gulost er gulost, hevder sjefen i Tele2-eide Onecall, Øistein Eriksen, og gleder seg over den største veksten og laveste kundefrafallet i mobilbransjen.
Vekstsjefen: Gulost er gulost, hevder sjefen i Tele2-eide Onecall, Øistein Eriksen, og gleder seg over den største veksten og laveste kundefrafallet i mobilbransjen. Bilde: Odd R. Valmot
7. juni 2013 - 13:16

– Vi skal ha 25 prosent av det norske mobilmarkedet og bli nummer to. Det synes jeg ikke er et ambisiøst mål siden vi allerede ligger på 19 prosent i omsetning i dag og vokser solid. Det er ingen grunn til at vi skal være nummer tre. Gjennom mange år har vi konkurrert mot Netcom. I fjor hadde de bare 5,9 prosent mer omsetning enn oss så det er egentlig bare litt mer av det vi gjør i dag som skal ta oss dit vi skal være. I fjor vokste konsernet betydelig i kundemasse og det var vi alene om har i landet. Vi har plukket bedriftskunder fra Netcom og privatkunder fra Telenor, sier sjefen for Tele2 i Norge Aril Hustad.

Vekstkongen

De fleste kjenner Onecall-sjefen Øistein Eriksen fra TV-reklamer. Onecall er Tele2-konsernets vekstkomet. I stedet for å leie inn skuespillere til å formidle budskapet gjør han jobben med å fortelle folk at de har like god dekning som konkurrentene, men er billige.

At de er billigere får han ikke lenger lov å si, selv om han mener det.

– Det å bruke meg i stedet for en skuespiller handler om å stå for det vi sier. Dessuten er det veldig mye billigere. Men jeg får jo en del tilbakemelding på prestasjonene da. En dame sa til meg at jeg kunne få låne hunden hennes. Jeg ser så kjedelig ut på TV at det mente hun ville friske opp budskapet litt, sier Eriksen.

Det glade budskapet er at vi ikke en liten mygg lenger, mener han.

– Vi fikk 140 000 nye kunder i fjor og 40 prosent av den tok vi fra Telenor. Vi vant masse priser og utmerkelser og suste opp på omdømmemåling, mens de andre tapte. Vi måler hvordan vi ligger an i markedet og vi førstevalget blant Telenors kunder hvis de skal bytte teleoperatør, og vi ser den samme situasjonen hos mange av de andre konkurrentene også. Vi eier prisposisjonen i markedet og det lover godt for fremtiden. Riktignok slo NetCom oss med fri tale og SMS, men vi har lagt på fri MMS også og skal sørge for at det er vi som blir husket for dette, sier han.

Les også: – Bredbåndsleverandørene driter seg ut på markedsføring

Pris viktigere: Tele2 har undersøkt hva mobilkundene etterspør mest. Prisbevisstheten øker kraftig mens alle andre kriterier blir mindre viktige.
Pris viktigere: Tele2 har undersøkt hva mobilkundene etterspør mest. Prisbevisstheten øker kraftig mens alle andre kriterier blir mindre viktige.

Åpner egne butikker

Tele2 åpnet nylig den første butikken, og de skal det bli flere av. Planen er å dekke hele Norge med mellom 20 og 40 egne utsalg for å betjene kunder som trenger råd og hjelp til å sette opp telefonene.

Mens NetCom og Telenor har egne landsomfattende mobilnett har Tele 2 ennå bare 1600 egne basestasjoner. For å dekke landet må de leie nettverk hos de andre.

Det er ikke noen drømmesituasjon å betale til konkurrenter så nå setter selskapet inn en forsert utbyggingsplan.

Rask utbygging

– I fjor hadde vi den samme utbyggingshastigheten som Telenor og NetCom lå på når de bygget nettverkene sine, rundt 500 basestasjoner per år. Nå skal vi doble hastigheten til 1000 i året. Det skal gi oss et eget landsdekkende nett svært raskt, sier teknisk direktør i Tele2 Geir Løvnes.

Han ser frem til den nye frekvensauksjonen i desember som vil gi Tele2 tilgang til betydelig mer spektrum i flere frekvensbånd. I dag har Tele2 14 prosent av de tilgjengelige frekvensene, Netcom har 39 prosent og Telenor hele 47 prosent av frekvensen.

Etter auksjonene i desember vil bildet se ganske annerledes ut, og det ser Løvnes frem til.

Les også:

Telenor vil ha nye frekvenser for å fikse elendig 3G-dekning

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vil merke telefoner med dårlige antenner

Mest klager på Iphone-dekningen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.