NYKIRKE/HORTEN: Under en av de aller siste testene før toget skulle settes i ordinær drift, møtte NSBs Flirt-prosjekt fjellveggen rett sør for Holmestrand, på kommunegrensen mellom Horten og Re.
Flirt-togsettet har fått massive skader etter møtet med en fjellnabbe, og kan lite trolig bygges opp igjen. En av vognene ligger veltet, og boggien er revet løs.
Bakgrunn: Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras
Nytt dobbeltspor
Da tu.no var på stedet i dag, var ikke havarikommisjonen på plass. De satt i planleggingsmøte for videre framdrift i arbeidet med å finne årsaken til denne alvorlige ulykken, hvor fem personer ble skadet.
Havarikommisjonen: De skadde etter Flirt-havariet er ikke avhørt
Da ulykken skjedde, kom togsettet sydfra etter en lengre rett strekning, og sporet av rett etter en relativt ny dobbelsporet strekning. Den åpnet kun for få år siden.
På denne strekningen er foreløpig maks hastighet 130 kilometer i timen, mens det på dobbeltsporet som er et krysningsspor kan kjøres med høyere hastigheter.
Les også: NSBs nye Flirt-tog i Norge
Oppstart i det blå
Inntil årsaken til ulykken er klarlagt, har NSB satt full stopp for testing av Flirt-toget.
Togsettet skulle settes i ordinær drift på Vestfoldbanen 29. februar.
Etter gårsdagens ulykke er oppstartsdatoen for de nå 49 nye togsettene - til 80 millioner kroner per stykk - foreløpig i det blå.
SE BILDENE: NSBs nye tog på skinnene
Snarlig avklaring
Det bør ikke ta for lang til før resultatet av undersøkelsene foreligger.
Under testperioden for de nye Flirt-togsettene, er de utstyrt med særdeles god instrumentering, hvor alle detaljer på toget måles og analyseres.
Om det er feil på togsettet som medførte avsporingen, bør det derfor kunne avklares raskt.
Under testkjøringen er det også montert videokameraer på togsettet for å se at alt forløper som det skal. Et av videokameraene er også rettet forover fra lokførerens plass.
Les også: Tester lover godt for nye tog
Telehiv som årsak?
Det som synes klart er at et jord- eller snøskred kan utelukkes som årsak.
Dagen før avsporingen fikk imidlertid området en betydelig temperaturheving, som kan ha medført telehiv.
Stadler garanterer: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog
Reisende på Vestfoldbanen har merket seg at det enkelte steder på sporet, særlig der hvor det har vært gjennomført nye arbeider, har vært tendenser til telehiv.
Blant annet måtte hele strekningen fra Hom i Sande til Eik i Drammen (Kobbervikdalen) bygges om etter første vinter på grunn av for dårlig grunnarbeid som medførte tydelige telehivproblemer.
Les også: Finske veier tåler telehiv
Les også:
Ingen norske veier bygges frostsikre
– Jernbaneutbygging krever 20-års-plan
– Dagens infrastrukturøkonomi er meningsløs