IT

– Telenor burde ikke være overrasket

BURDE HA LÆRT: FFIs forskningssjef, Torleiv Maseng, mener Telenor burde ha lært av andre selskapers problemer, og vært forberedt på dataeksplosjonen i nettet.
BURDE HA LÆRT: FFIs forskningssjef, Torleiv Maseng, mener Telenor burde ha lært av andre selskapers problemer, og vært forberedt på dataeksplosjonen i nettet.
Mona StrandeMona StrandeJournalist
20. juni 2011 - 08:26

Den amerikanske operatøren AT&T fikk store problemer da iPhone kom på markedet i 2007, og julen 2009 opplevde det britiske teleselskapet O2 nøyaktig de samme problemene som Telenor gjør nå.

Telenor: Derfor stoppet mobilnettet

Burde visst

– Telenor og operatører i andre land snakker med hverandre hele tiden. Nettopp derfor er det så overraskende at de ikke har forutsett trafikkveksten som skapte problemer de siste ukene, sier professor Torleiv Maseng til VG.

Han er forskningssjef ved Forsvarets forskningsinstitutt, og var i sin tid med på å designe GSM-systemet.

Telenor setter inn strakstiltak etter mobiltrøbbel

Helt identisk

Maseng sier til avisen at han er overbevist om at Telenor må ha utvekslet erfaringer med andre operatører etter hendelsen i 2009.

Problemene O2 opplevde den gang, var helt identiske med Telenors problemer: Trafikkveksten fra smarttelefoner var blitt mye større enn selskapet hadde forutsett, det ble en "eksplosjon" av dataforespørsler som førte til kork i nettet, og hele nettverket kollapset. Dermed kunne ikke abonnentene ringe, motta samtaler eller laste data.

Trafikkork etter omstart

Skrev notat

Også professor Josef Noll, som jobbet i Telenors forskningsavdeling i ti år, synes det er merkelig at Telenor opptrer som om den økte trafikkmengden kom som julekvelden på kjerringa:

– I 2007 var jeg selv med på å skrive et notat om utviklingen i smarttelefonmarkedet. Dette skulle ikke være noen overraskelse i det hele tatt, sier Noll til VG.

Les også:

Nye problemer med Telenor-nettet

5 spørsmål til Telenor etter mobilskandalen

Vil ha nødprioritet til 10.000 numre

Giske langer ut mot Telenor

Telenor kompenserer kundene etter trøbbelhelg

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

DSB: – Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil

– Blir aldri helt trygge med bare én mobil

Store problemer for Telenor



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.