Den amerikanske operatøren AT&T fikk store problemer da iPhone kom på markedet i 2007, og julen 2009 opplevde det britiske teleselskapet O2 nøyaktig de samme problemene som Telenor gjør nå.
Telenor: Derfor stoppet mobilnettet
Burde visst
– Telenor og operatører i andre land snakker med hverandre hele tiden. Nettopp derfor er det så overraskende at de ikke har forutsett trafikkveksten som skapte problemer de siste ukene, sier professor Torleiv Maseng til VG.
Han er forskningssjef ved Forsvarets forskningsinstitutt, og var i sin tid med på å designe GSM-systemet.
Telenor setter inn strakstiltak etter mobiltrøbbel
Helt identisk
Maseng sier til avisen at han er overbevist om at Telenor må ha utvekslet erfaringer med andre operatører etter hendelsen i 2009.
Problemene O2 opplevde den gang, var helt identiske med Telenors problemer: Trafikkveksten fra smarttelefoner var blitt mye større enn selskapet hadde forutsett, det ble en "eksplosjon" av dataforespørsler som førte til kork i nettet, og hele nettverket kollapset. Dermed kunne ikke abonnentene ringe, motta samtaler eller laste data.
Skrev notat
Også professor Josef Noll, som jobbet i Telenors forskningsavdeling i ti år, synes det er merkelig at Telenor opptrer som om den økte trafikkmengden kom som julekvelden på kjerringa:
– I 2007 var jeg selv med på å skrive et notat om utviklingen i smarttelefonmarkedet. Dette skulle ikke være noen overraskelse i det hele tatt, sier Noll til VG.
Les også:
Nye problemer med Telenor-nettet
5 spørsmål til Telenor etter mobilskandalen
Vil ha nødprioritet til 10.000 numre
Telenor kompenserer kundene etter trøbbelhelg
DSB: – Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil
– Blir aldri helt trygge med bare én mobil