Netflix feller dommen over norske internettleverandører.
Ingen har så god oversikt over hvor bra tilbud vi egentlig får gjennom nettforbindelsen i følge dem. De måler hva slags bitrate kundene får, og det er avgjørende for den kvaliteten de opplever.
Selskapet har målt amerikanske nettleverandører i lang tid og formålet er å få dem til å skjerpe seg. Det å bli hengt ut som en dårlig tjeneste vil nok påvirke hvordan de designer og investerer i nettverkene.
Les også: Her finner du de beste TV-seriene
Månedlig måling
– Vi gjør slike målinger hver måned for å følge med i utviklingen og kan gi folk skikkelig data, ikke bare det som ISP-ene hevder i reklamen. Det vi ser er et gjennomsnitt av alle våre kunder hos de ulike nettleverandørene. Hastigheten en film eller serie strømmer er ikke bare en indikasjon på hva slags forbindelse kundene har til leverandørene. Det er også en funksjon av hvordan leverandørenes egne nettverk er designet og hvordan de er forbundet med selve det store intranettet, sier sjef for produktutvikling i Netflix, Greg Peters.
Han sier at de har bygget opp en infrastruktur med lagringsservere i hele Norden, men ISP-enes måte å koble seg til denne påvirker kundenes opplevelse.
Les også: Microsoft vil overvåke TV-seere
Telenor på bunn
– I den norske undersøkelsen er det 26 prosent forskjell på Uninett, som kommer på topp og Telenor på bunn. Det er ganske stor forskjell i kvalitet i den opplevelsen kundene får når de kan øke strømmehastigheten med en halv megabit i sekundet. Generelt gjør de norske nettverkene det svært bra målt internasjonalt - med unntak av Telenor, sier Peters.
Han vil ikke spekulere i om det har noe med at Telenor også er en konkurrent på strømmetjenester, men han sier at selskapet ikke har vært spesielt interessert i å samarbeide om Netflix leveransenettverk, det vil si servere som står nær kunden og lagrer innhold (Content Delivery Network – CDN).
Forstår ingen ting
- Vi kjenner oss ikke igjen i denne fremstillingen og stiller oss undrende til målingene fra Netflix. Særlig fordi vi har mottatt skriftlig fra dem at kundene deres har en god opplevelse i vårt nett, sier informasjonssjef i Telenor Norge Anders Krokan.
- De har også selv bekreftet at de har opplevet det de kaller Excellent performance i vårt nett og har gått så langt som å si at de er fornøyd med kvaliteten Telenors nordiske region og i Norge i særdeleshet. Vi har sjekket om vi har fått kundeklager og har bare fått fem relatert til Netflix. Ingen av dem har gått på nettkvalitet. De har dreid seg om oppsett.
- Vi ønsker at Netflix skal gjøre som HBO, NRK, TV2 og andre og inngå en CDN-avtale med oss og ser frem til å ha en dialog med dem for å si ikre at kapasitetskrevende innhold som strømming av video over nettet blir best mulig for sluttbrukeren, sier Krokan.
Fiber og DSL på samme nivå
Greg Peters i Netflix kan ikke forklare hvorfor Altibox, som leverer på høyhastighet fiber, kommer nesten likt ut med NextGenTel, som har de fleste kundene på ADSL.
– Det jeg kan si er at ADSL er blitt svært bra i Europa, sier han.
Les også:
Spotify lanserer følgetjeneste