Har telefonen din oppført seg rart de siste ukene? Og har du en Samsung Galaxy S, SII eller en HTC One? Da er det ikke smarttelefonen din det er noe galt med.
Én telefon
I snart to uker har undertegnede levd med en telefon som jeg hverken kan ringe eller sende sms med. Såfremt jeg ikke slår av telefonen, da tillater telefonen at jeg sender én melding eller tar én telefon. Så må jeg slå den av igjen. Det hele startet 4. april.
Dagen etter på fikk jeg vite av Teknisk Ukeblads it-ansvarlig at flere hadde hatt problemer og at årsaken lå i nettet. For de aller fleste var telefonene i orden igjen dagen etterpå, men ikke min velbrukte Samsung Galaxy S.
Vår IT-ansvarlig forsøkte 8. april å finne ut hva som var galt, men ingen kunne gi noe svar på hvor problemet lå.
Les også: Iphone alene på nettet
Oppgradering ga trøbbel
Fredag ringte jeg informasjonavdelingen i Telenor, som forsøkte å finne ut hvor problemet lå. Ingen kunne gi et svar. Det hele endte med at Telenor kjørte et feilsøk på mitt telefonnummer.
I dag kunne regionalinformasjonssjef Knut Sollid fortelle meg at for 14 dager siden hadde Telenor lagt inn nye begrensinger i nettet som skal forhindre signaleringsfeil.
Dette har skapt problemer for enkelte smarttelefoner, blant annet Samsung Galaxy SII og HTC One. Dette er svært utbredte smarttelefoner i Norge.
– Det kan være vanskelig å få ringt ut eller sende sms. Dette har vi blitt klar over nå og vi utarbeider nå tiltak som vi kjører inn i nettet det nærmeste døgnet.
– Betyr det at telefonen min vil fungere igjen på onsdag?
– Ja, da skal den fungere som normalt.
– Er dette et problem i hele landet?
– Ja, det gjelder for hele landet. Det gjelder i hovedsak 3G-båndet.
– Har Telenor fått mange henvendelser fra kunder?
– Ja, vi har fått noen henvendelser, men du er den første som ringer informasjonsavdelingen. Nordmenn er tålmodig og venter ofte på at slike ting skal gå over.
– Kommer dere til å legge ut noe informasjon på nettsiden om dette problemet?
– Nei, vi ønsker ikke noe presseopplegg. Det skjer hele tiden noe i nettet og vi lager ikke noe pressesak på dette. Dette er den eneste mediehenvendelsen, sier Sollid til Teknisk Ukeblad.
I mellomtiden kan løsningen være å skru av 3G på telefonen.
Oppdatert onsdag 17.04: Problemet skal nå være fikset, opplyser Telenor.
Les også:
Nå blir det bedre lyd i mobilen