Dette er arbeid som normalt tar flere måneder, men selskapet vil forsøke å gjøre det på et par dager, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge til NTB.
Telenor-ledelsen holdt lørdag formiddag et statusmøte for å få oversikt over situasjonen og å avgjøre hvilke tiltak som skal settes inn.
Les også:
Trafikken stabil
– Mobiltrafikken er stabil, og alt fungerer som normalt. Tiltakene vi satte inn fredag, virker. Tiltakene fra forrige fredag begrenset også problemene nå, sier Amundsen.
Problemene som rammet Telenors mobilkunder fredag, kom bare ei uke etter en tilsvarende hendelse. Mens 3 millioner kunder var omfattet av teletrøbbelet fredag 10. juni, anslår dekningsdirektøren at rundt 300.000 merket problemene fredag denne uka.
Feilen fredag oppsto som følge av et brudd på et samband mellom Trondheim og Bodø.
Telenor: Derfor stoppet mobilnettet
Overbelastet sentraler
– Det medførte 15 sekunder med ustabilitet. Reserveløsningen fungerte, men det førte til at telefonene til disse kundene måtte oppdateres. Da startet det berømmelige signaleringsproblemet. Sentralene våre takler ikke denne økte mengden av signaleringstrafikk, sier Amundsen.
Denne trafikken omfatter blant annet data som mobiltelefonen sender for å fortelle hvor den er, for å koble opp samtaler og for å sjekke e-post.
Problemene ble lokalisert til en server i Trondheim og selskapet valgte å stenge av 2G-trafikken på to punkter. Dette berørte i første rekke kunder fra Bodø og nordover i Nordland, i Troms, i Sogn og Fjordane og i Møre og Romsdal.
5 spørsmål til Telenor etter mobilskandalen
Nærmere taket på kapasitet
Telenor-ledelsen innrømmet fredag at trafikken i mobilnettet er nærmere taket på kapasiteten enn man tidligere har vært klar over.
– Vi kan ikke holde på slik, og vi har satt i verk strakstiltak. En del funksjoner i nettet er endret, blant annet hvor ofte telefonene skal oppdatere seg, sier dekningsdirektøren.
Sammen med leverandører og annen ekspertise gjennomgår Telenor nå nettoppsettet sitt for å se om det er feilårsaker som til nå er oversett, tillegg til at det settes inn mer teknisk utstyr for å ta unna trafikken.
– Vi forstår at kundene er frustrerte. Hvis det er en trøst, er vi også frustrerte, sier Amundsen.
Les også:
– Blir aldri helt trygge med bare én mobil
Vil ha nødprioritet til 10.000 numre
Telenor kompenserer kundene etter trøbbelhelg