INDUSTRI

Tesla bygger gigantfabrikk for litiumionebatterier

Om seks år skal Tesla produsere like mange litiumionebatterier alene som det ble produsert i hele verden i fjor.

Slik er Tesla Motors ambisjoner om en egen batterifabrikk i USA.
Slik er Tesla Motors ambisjoner om en egen batterifabrikk i USA. Bilde: Tesla Motors
27. feb. 2014 - 08:45

Å produsere 50 GWh med litiumionebatterier i året.

Det er målet til Tesla Motors som nettopp har lettet litt på sløret om sin planlagte batterifabrikk i USA.

Gigafactory er navnet, og den skal ha kapasitet til å forsyne 500.000 elbiler i året med litiumionebatterier.

4-5 mrd dollar

Ifølge Tesla vil prosjektet kreve 4-5 milliarder dollar i investeringer fram til 2020. Bilprodusenten vil selv stå for 2 milliarder, mens partnerne, trolig for eksempel Panasonic, vil stå for resten.

Fabrikken trenger rundt tusen mål areal, og skal forsynes med nærliggende vind- og solparker.

Hvor den skal bygges, er fortsatt ikke avgjort. Ifølge Tesla står det mellom fire forskjellige lokaliseringer i delstatene Texas, New Mexico, Arizona og Nevada.

Les også: Vil doble kapasiteten til elbilbatteriet

Anleggsstart i år

Målet er å starte anleggsarbeid allerede i år. Når fabrikken er i full drift, vil den sysselsette rundt 6 500 personer.

Fabrikken skal produsere alle komponenter i batteriet og sette dem sammen i batteripakker som deretter sendes til Tesla-fabrikken i Freemont, California for sluttmontering.

50 GWh tilsvarer en halv million batterier à 100 kWh.

Ifølge illustrasjonen skal fabrikken ha en årlig cellekapasitet på 35 GWh og batteripakkekapasitet på 50 GWh, hvilket må bety at fabrikken også skal ta inn battericeller produsert andre steder.

Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin

Senker batterikostnaden

Fabrikken skal kunne levere de første batteriene i 2017, i takt med ambisjonen om å sette i produksjon en rimeligere elbil enn dagens Model S.

Å bygge sin egen batterifabrikk er en del av oppskriften for å kunne drive batteriprisen ned.

– I løpet av det første året med volumproduksjon av vår masseproduserte bil, regner vi med at Gigafactory har redusert kWh-kostnaden på vår batteripakke med mer enn 30 prosent, skriver Tesla.

Les også:

Bygger bobil av Tesla S

Utslippene halveres med norske elbilbatterier

Slik fungerer batteriet som endret verden  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.