ELBIL

Tesla-eier måtte punge ut 93.000 i ekstraskatt. Grunnen? For høyt CO2-utslipp...

Langt fra noen miljøbil, skal vi tro myndighetene i Singapore.

Det lønner seg ikke å kjøpe Tesla i Singapore.
Det lønner seg ikke å kjøpe Tesla i Singapore. Bilde: Varg Aamo, Tek.no
Marius ValleMarius ValleJournalist
9. mars 2016 - 11:45 | Endret 10. mars 2016 - 13:35

En hyggelig bieffekt med elbiler er at de ikke har noe eksospotte som slipper ut CO2, NOx og andre avgasser.

Dette belønnes med lavere avgifter og andre økonomiske incentiver i mange land.

Derfor er det noe oppsiktsvekkende at en eier av en Tesla Model S i Singapore har fått nærmere 93.000 kroner (15.000 SGD) i tilleggskatt for CO2-utslipp.

Første elbil som får CO2-straff

Ifølge Singapore-baserte Straits Times er dette den første utslippsfrie bilen i landet som får en slik tilleggskatt.

Eieren, Joe Nguyen, importere en brukt Model S fra Hong Kong, og søkte om skattefradrag for elbilen sin.

Han oppdaget da at han tvert i mot måtte betale en ekstra karbonskatt til veimyndighetene Land Transport Authority (LTA).

Ifølge en talsmann for LTA har de basert tilleggskatten på FNs kjøretøyreguleringer UNECE R101, og etter å ha testet bilen med denne standarden har den Model S et forbruk på 444 wattimer per kilometer. 

222 gram CO2 per kilometer

Singapores elektrisitet genereres nesten utelukkende av naturgass. <i>Foto: ema.gov.sg</i>
Singapores elektrisitet genereres nesten utelukkende av naturgass. Foto: ema.gov.sg

De har så regnet inn CO2-utslippet fra produksjon av elektrisitet, som har en utslippsfaktor på 0,5 gram CO2 per watttime. 

Utifra dette ble det beregnet at Nguyens Model S står for et utslipp på 222 gram CO2 per kilometer. 

Nesten all elektrisitet som genereres i Singapore kommer fra forbrenning av naturgass, ifølge en rapport fra landets energimyndigheter (PDF).

Det eksisterer imidlertid elbilincentiver i Singapore også, og mange biler kan få en karbonrabatt.

Andre elbiler får karbonrabatt

En Peugeot Ion har tidligere fått 124.000 kroner (20.000 SGD) i karbonrabatt, skriver Straits Times. Elbilen BMW i3 og hybriden i8 kvalifiserer begge til en karbonrabatt på 186.000 kroner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Men det blir altså ingen rabatt for Model S. Nguyen importere bilen i juli, og har siden betalt tilleggskatten for å få bilen registrert. Det har tatt lang tid å få dette til, blant annet fordi myndighetene måtte gjøre tester først.

Et vilkår for å få bilen registrert var for øvrig at Nguyen kun lader bilen sin hjemme. 

Tesla: Tre ganger lavere CO2-utslipp

Tesla har en annen utregning av karbonavtrykket til deres Model S enn det myndighetene i Singapore har. Ifølge selskapet har den et forbruk på 181 wattimer per kilometer.

- I Singapore genererer strømproduksjon omlag 0,5kg CO2/kWt. Basert på et energiforbruk på 181 Wt/km, gir dette 90g CO2/KM. Å kjøre en tilsvarende bensinbil som Mercedes S-klasse gir utslipp på omlag 200g CO2/km. På grunn av oljeutvinning, distribusjon og raffinering, må omlag ytterligere 25 % CO2-utslipp legges til for å beregne det reelle karbonfotavtrykket til bensinbiler. Det betyr at en elektrisk bil som Model S har nesten tre ganger lavere CO2-utslipp per kilometer enn en tilsvarende bensindrevet bil, sier Tesla i en kommentar til TU.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.