SAMFERDSEL

Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet

– Jeg føler meg snytt, sier norske Morten Mondahl.

Stadig flere P85D-eiere mener de ikke har fått bilen de ble lovet. Morten Mondahl fra Stjørdal er en av dem.
Stadig flere P85D-eiere mener de ikke har fått bilen de ble lovet. Morten Mondahl fra Stjørdal er en av dem. Bilde: Privat
22. sep. 2015 - 18:09

Misnøyen har antagelig eksistert en god stund, men det er ikke før nå at stadig flere Tesla-eiere finner hverandre på den nyoppstartede nettsiden «P85D Owners – Missing performance».

Her sender de inn målinger av og betraktninger om sine Tesla Model S P85D-modeller, som de mener ikke har effekten de ble lovet da de kjøpte dem.

Stor oversikt:Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

700 hestekrefter?

I reklamen heter det at modellen får 515 kW fra to elmotorer og en batterigruppe som er utnyttet til det maksimale. Dette tilsvarer rundt 700 hestekrefter.

I reklamen sto det også at bilen skulle gå fra 0 til 100 km/t på mellom 3,3 – 3,4 sekunder.

Går saktere

Danske Ingeniøren skriver at det var Torben Ekvall og en gruppe på 15 andre P85D-eiere som begynte å måle bilene sine for å sjekke om dette stemte.

De har blant annet ikke kommet i nærheten av oppnå 515 kW. Det maksimale de klarte å oppnå var 418 kW.

Ei heller har de klart å kjøre raskere enn 3,6 sekunder fra 0-100 km/t selv om de kjøpte inn flere sett med profesjonelt gps-måleutstyr for å få nøyaktige målinger.

TU tester elmotorsykler: TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»

Bruker amerikansk måleregel

Ingeniøren skriver at Tesla hadde «glemt» å opplyse om at selskapet bruker en spesiell teknikk når de måler 0-100 km/t som heter «one-foot-rollout». Dette betyr at bilen må kjøre én fot (30,84 cm) før målingen begynner.

For raske biler er man altså oppe i 5-6 km/t etter én fot, som betyr at Tesla i realiteten måler fra 6-100 km/t.

I august innrømmet selskapet på sin amerikanske hjemmeside at de faktisk brukte «one-foot-rollout» for å komme ned i 3,3 sekunder.

Les også: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer

Misfornøyd nordmann

Ifølge Ingeniøren har 60 forsmådde eiere fra land som Polen, Tyskland, USA, Ungarn og Norge nå blitt medlemmer av «P85D Owners – Missing performance»-siden.

Én av dem er norske Morten Mondahl fra Stjørdal.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Mondahl kjøpte en P85+ for 698.000 kroner i november 2013. Omtrent ett år etter ble han så begeistret for ytelsestallene for P85D at han bestilte et eksemplar. Han solgte sin gamle Tesla for 630.000 kroner og la 827.000 på bordet for P85D.

Det var et bytte han ikke trengte å gjøre, ifølge ham selv.

– Jeg er misfornøyd med at den bruker rundt 0,4 sekunder mer fra 0-100 km/t enn det som ble lovet. Dette utgjør rundt 150 hester. Det er greit at den er kjapp fra 0-50 km/t, men fra 50-120 km/t er det det samme som med P85+. Jeg hadde aldri byttet ut den gamle bilen med denne om jeg hadde visst dette, sier han til Teknisk Ukeblad.

Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Tesla nekter skyld

Mondahl og resten av gruppen vil nå at Tesla skal innrømme at den nye modellen har langt færre hestekrefter enn det som ble lovet.

Teslas kommunikasjonssjef for Skandinavia, Esben Pedersen, sier i en kort kommentar til Teknisk Ukeblad at selskapet ikke har gjort noe galt.

– Vi følger alle regler og har lenge vært i dialog med eierne. Mesteparten av dem, med unntak av en håndfull, forstår forklaringene våre, sier han.

EU-lov: Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år

Forstår at folk blir forvirret

Overfor Ingeniøren utdyper Pedersen:

– Problemet med elbiler er at de er presset inn i et system som er utformet til biler med forbrenningsmotorer. Hvis man ser på typegodkjennelsen vår vil man se at vi er nødt til å oppgi den maksimale effekten. Dette er ikke en kontinuerlig effekt, men en effekt som er kortvarig tilgjengelig, blant annet under akselerasjon, sier han.

– Jeg kan godt forstå at folk blir forvirret, men vi gjør det ikke annerledes enn andre elbilprodusenter, sier han videre.

Pedersen påpeker også at Tesla-gründer Elon Musk har sendt et personlig brev til den misfornøyde gruppen.

Les hvordan: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Har tapt penger

Mondahl i Stjørdal vil bare ha det han ble lovet.

– Jeg vil at Tesla ordner opp og at vi får den ytelsen vi var lovet. Jeg er veldig fornøyd med Tesla i seg selv, men jeg betalte omtrent 100.000 kroner for å bytte bil. Jeg har tapt på dette, for med tanke på videresalg er det få som vil betale for ekstra ytelse som ikke er der, sier han.

Han forteller at selskapet har gitt P85D-eierne mulighet til å kjøpe en oppgradering til rundt 70.000 kroner som gir den ytelsen som ble opplyst om i utgangspunktet.

– Jeg føler meg snytt, sier han.

– Jeg kjøpte denne bilen fordi den gikk fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder. Uansett om man utnytter denne hastigheten eller ei, bør man jo få det man kjøper, sier han.

Vi testet: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Optimaliseringsknapp kommer

Selskapet opplyser at det skal være en mulighet for å optimalisere effekten i det neste styresystemet på performance-modellene.

Ifølge Ingeniøren blir dette i form av en knapp som minner litt om en «launch-control» i superbiler. Knappen skal blant annet sikre at batteriene har optimal temperatur og at bilen alltid vil yte maksimalt i de rådende forholdene.

Trolig ny rekord: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.