Tesla har lansert en facelift-utgave av Model S, og kommet med nytt batterialternativ på Model X.
Selv om ryktene på forhånd sa at batteripakken i Model S og X skulle komme i en 100 kilowattimer-utgave, ble det ikke slik. Ikke denne gangen i alle fall.
I stedet er det innstegsmodellen Model X 70D som allerede takker av, og overlater plassen til 75D.
Altså har varianten med minste batteripakke fått fem kilowattimer større kapasitet.
- Les også: Tesla tilbakekaller Model X
Større batteri, større pris
Dette ble kjent da Tesla i dag lanserte sitt såkalte «Design Studio» for Model X for amerikanske kunder.
I samme slengen øker både rekkevidde og pris, med henholdsvis 27 kilometer og 3000 dollar (24.500 kroner) sammenlignet med 70D-modellen.
Dette er rekkeviddetall etter den amerikanske EPA-kjøresyklusen, som skiller seg fra den europeiske NEDC-kjøresyklusen ved at den oppgir kortere rekkevidde.
Samtidig er det gjerne verdt å merke seg at forskjellen i rekkevidde mellom 75D og 90D «bare» er 32 kilometer. Selv om 90D er kjappere til hundre, spørs det om det ikke er sannsynlig at 90D blir byttet ut med en 100D etter hvert.
- Les også: Nå blir det igjen bilproduksjon i Norge
Færre seter og mindre fart
Tesla har også redusert topphastigheten på 75D, til 209 kilometer i timen fra 225 kilometer i timen på 70D. Godt innafor norske fartsgrenser er det uansett.
Videre er Model X nå som standard en femseters bil. En tredje seterad med to seter er altså et tilvalg, som i USA koster inntil 4000 dollar (32.700 kroner).
Model X er fremdeles ikke i regulært salg i Norge, og kan dermed ikke konfigureres på nettsidene her i landet. Det er foreløpig kun mulig å forhåndsbestille modellen mot et reservasjonsbeløp på 31.000 kroner.
Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier til Teknisk Ukeblad at Model X-konfiguratoren snart kommer til Europa.
Den amerikanske konfiguratoren er tilgjengelig på Teslas nettsider.
Oppfrisket Model S
Den største oppgraderingen, i alle fall visuelt sett, er det Model S som har fått.
Bilen har fått ny front med nye lykter, altså det som kalles en «facelift», som en rekke andre bilprodusenter har for vane å lansere omtrent halvveis i levetiden til en bilmodell.
Modellen med oppfrisket design produseres fra i dag av, ifølge Insideevs.com.
Dermed får Model S et designspråk mer i tråd med frontene på de nyere Model X og Model 3.
Samtidig har Tesla oppdatert rekkeviddetallene. Model S 70D var tidligere oppgitt til 442 kilometer, og har nå oppgitt 470 kilometer.
90D har fått en mindre revisjon her, med oppgitt rekkevidde på 557 kilometer, en økning på 7 kilometer. Økningen for P90D er 4 kilometer.
Oppgradert lader
I tillegg har Tesla lansert en oppgradert ombordlader. Denne kan nå levere en effekt på 16,5 kilowatt til batteriet når bilen forsynes med vekselstrøm, for eksempel når man benytter et type 2-ladepunkt.
Det mye omtalte HEPA-luftfilteret fra Model X, med såkalt «Bio weapon defense mode», kan nå også leveres til Model S.
Dette kommer med tilvalget «Premium oppgraderingspakke», som også inkluderer tre-posisjons dynamiske LED-kurvelys.
Interiørfargen kommer også i to nye varianter.
Og sist, men ikke minst: De som spekulerte i at Model S ville stige i pris når Model 3 ble lansert, fikk rett.
Grunnprisen på de tre Model S-variantene har økt med rundt 30.000 kroner. Så vidt vi kan se er prisene på tilvalgene som før.