Tesla planlegger å bygge ut et nettverk av superladere som en del av deres satsing på Kina.
Det fremgår av en blogginnlegg selskapet nylig publiserte.
Les også: På disse strekningene planlegger Tesla flere superladere
Gjennom Kina
I blogginnlegget kunngjorde Tesla Motors nylig hva prisen på Model S blir i det kinesiske markedet. For kinesiske kunder er for eksempel prisen på Model S med 85 kWt-batteripakke 734.000 kinesiske yuan, altså godt og vel 717.000 kroner.
I samme melding fremgår det at Tesla planlegger å bygge et omfattende nettverk av superladere i Kina.
«Vi tar ikke engang i betraktning kostnadene for supercharger-nettverket som blir gratis å bruke og som Tesla vil bygge gjennom Kina», heter det i Teslas blogginnlegg.
I innlegget innrømmer selskapet at de kunne krevd det dobbelte for bilen i Kina og at de tar en høy risiko ved å prise den så lavt, men at de likevel velger å gjøre det.
Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde
I gang
En av de aktuelle strekningene for hurtigladerne er mellom Beijing og Shanghai. Diarmuid O'Connell, visepresident for forretningsutvikling i Tesla Motors bekrefter overfor Wall Street Journal at de er i gang med å realisere planene.
Han ønsket imidlertid ikke å si noe om tidspunkter.
– Vi har begynt å snakke med de folkene som vi trenger å snakke med, sier han til avisen og nevner grunneiere og nettilbydere som eksempler.
Tesla har foreløpig et showroom i Beijing, men selskapet planlegger å åpne ytterligere ett i Shanghai.
Wall Street Journal intervjuet O'Connell før prisen på Tesla i Kina var offentlig kjent. Likevel fortalte han om stor interesse for å reservere bilen mot et depositum på 250.000 yuan eller rundt 244.000 kroner.
Les også: Bygger bobil av Tesla S
Avviser BYD-konkurranse
I intervjuet avviser han også at Tesla ønsker å konkurrere med den kinesiske batteri- og elbilprodusenten BYD.
– Vi konkurrerer ikke med elektriske biler. Bilen ble designet for å konkurrere med for eksempel BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse eller S-klasse, sier han til Wall Street Journal.
Esben Pedersen, pressekontakt for Tesla Motors i Norden, ønsker ikke å utdype Teslas Kina-satsing ovenfor Teknisk Ukeblad.
Les også:
Nå vil Apple også erobre bilen din