Den kommende elbilen fra General Motors blir ikke billigere enn kommende Tesla Model 3.
Det var et av budskapene fra Tesla-sjef Elon Musk som tirsdag gjorde en sjelden opptreden i den amerikanske bilhovedstaden Detroit.
Chevy Bolt
Som Teknisk Ukeblad omtalte i denne saken, kommer GM til høsten med andre generasjon av sin ladbare hybrid Chevrolet Volt.
Men bilgiganten har også planer om igjen å melde seg på i markedet for rene elbiler.
GM lanserte konseptet Chevrolet Bolt som skal gi langt større rekkevidde enn flesteparten av dagens elbiler, 200 miles/322 kilometer, til en høyst konkurransedyktig pris: 30.000 dollar.
Les også: Skrur fra hverandre BMW – selger kunnskapen til Kina
Med/uten støtte
Ifølge Autoblogs referat var Musk entusiastisk for konkurransen fra en av verdens største bilprodusenter. Han har alltid formidlet et ønske om mer helhjertet satsing på elbiler fra de store bilprodusentene.
Den kommende Model 3, som etter planen skal bli Tesla Motors volumselger, skal selges for 35.000 dollar og får ifølge foreløpige spesifikasjoner også en rekkevidde på 200 miles.
Musk påpekte at der GM har tatt med i regnestykket statlig innkjøpsstøtte på 7.500 dollar for å lande på 30.000 dollar for sin Chevy Bolt, er dette ikke medregnet i Tesla 3-prisen.
Dermed er det altså 2.500 dollar i Teslas favør slik det på papiret ser ut før noen av modellene er lansert.
Med dagens stive dollarpris tilsvarer 35.000 dollar cirka 272.000 kroner.
Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri
Bensinpris og salgssvikt
På foredraget var Musk også innom andre utfordringer som kanskje er større enn litt konkurranse fra andre elbilprodusenter.
Det ene er den lave bensinprisen. Tirsdag var gjennomsnittprisen i USA nede i 2,11 dollar per gallon, eller cirka 4,33 kroner per liter.
Dernest er det forsinkelsene med Model X, som både skyldes tekniske utfordringer med utviklingen, samt at bilprodusenten har vært nødt til å prioritere å arbeidet med å skru opp produksjonskapasiteten på Model S.
Den siste hovedutfordringen han snakket om ar sviktende salg i Kina i siste del av 2014.
Musk gikk ikke i detalj på tallene, men pekte på at det generelt i Kina ble undervurdert hva som skal til for å bygge ut og vedlikeholde ladeinfrastruktur.
Les også:
Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle
Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år