Det har lenge vært kjent at Tesla jobber med en SUV med navnet Model X.
Det vi har fått vite tidligere, er at den skulle avdukes første gang i Genève i mars. Men Tesla valgte altså å vise den fram første gang hjemme i California i helga.
85 kWh-batteri
Model X leveres med to batterialternativer, med energikapasitet på henholdsvis 60 og 85 kWh.
Den største batteripakken tilsvarer den største som også tilbys i Model S og som skal gi en rekkevidde på 483 kilometer per lading.
Rekkevidden på Model X har vi ikke klart å finne tall på. Det samme gjelder effekt/dreiemoment.
Ettersom Model X får en del mer vekt å drasse på, er det grunn til å tro at rekkevidden vil ligge noen prosent under Model S.
Les også: Tesla åpner Oslo-butikk
0–60 mph: 4,4 s
Suv-en vil leveres enten med to- eller firehjulstrekk.
Sistnevnte har en elmotor på hver aksling (Dual-motor AWD) og kan også leveres i en såkalt performanceversjon. Den er i stand til å akselerere fra 0 til 60 mph (96 km/h) på 4,4 sekunder.
– 0,2 sekunder raskere enn en Porsche 911 Carrera. Dette er det beste firehjulstrekksystemet som finnes, der vi slipper den mekaniske koblingen fra tradisjonelle systemer. Dessuten vil det gi Model X en svingradius som er bedre enn på Mini, skrøt Tesla-sjef Elon Musk under avdukingen.
Her er en 27-minutters videosnutt av presentasjonen av prototypen.
Les også: Tesla lager M5-konkurrent
Bakdører slår opp
I utseende er det ingen tvil om at modellene X og S er i slekt.
Den mest slående egenskapen til storesøsteren er bakdørene som slår oppover og som Tesla har gitt navnet «falkevinger».
I motsetning til måkevingene vi er kjent med fra bilverdenen tidligere, har disse dørene en knekk på midten og er hengslet inne på taket, som gjør det mulig å åpne dørene på den høyreiste bilen også inne i en garasje der det ikke er altfor lavt under taket.
Plass til sju voksne
– SUV-er er store utvendig, men små innvendig. I Model X er det plass til sju voksne, sa Musk og innrømte samtidig at han selv kjører en Audi Q7.
Den innvendige plassen ble demonstrert ved at sju av nøkkelpersonene bak Model X, designere og ingeniører, kjørte inn på scenen samtidig. Pluss en stor mengde bagasje.
I vanlig stil har Tesla alt åpnet for bestillinger, to år før bilen kan leveres.
Produksjonen skal starte i slutten av 2013 med de første leveransene i starten av 2014.
I likhet med for Model S koster det 5 000 dollar å reservere en Model X, og 40 000 dollar å reservere den såkalte signaturmodellen som skal produseres i et mindre antall og kommer først.
Prisene det snakkes om i USA ligger i sjiktet 60-90 000 dollar, før offentlig støtte og avhengig av batteri.
Europeiske priser for Model S, og muligens Model X, er ventet å bli offentliggjort på bilmessen i Genève.
Les også: Daimler dropper Tesla i nye Smart
Les mer motorstoff:
Tesla-rekkevidde i elektrisk E-klasse
Hver tredje bil har aluminium fra Hydro
Får mer effekt med slankere motorer
Norge må vente på Renaults elbiler