Etter den første dødsulykken med en Tesla Model S som opererte i selvkjørende Autopilot-modus, kommer Tesla til å gjøre endringer i radarsystemet i bilene sine.
At Autopilot i noen situasjoner er avhengig av kameraet, er delvis skyld i uhellet, har Tesla tidligere sagt, ifølge Fortune.com.
Ifølge Tesla oppsto problemet da kameraet, blendet av sollys, ikke gjenkjente en hvit semitrailer i veien.
Torsdag tok Elon Musk til Twitter, og skrev at de jobber med å i større grad bruke bilens radar som frittstående sensor i Autopilot.
Fordelen er at en radar enklere kan «se» gjennom regn, snø og motlys.
- 24 biler lot seg enkelt låse opp: Slik kan tyver stjele bilen din uten å ha nøkkel
Vil lage punktmodell
Han skrev også at radaren skal lage en grov punktmodell, som en lidar – altså en 3D-modell bestående av punkter basert på sensordata fra radaren.
Ifølge eksperter nyhetsbyrået AP har snakket med, er måten radardata behandles trolig en del av årsaken til ulykken. I en Twitter-melding etter ulykken, skrev Musk at Autopilot sorterer vekk data fra objekter som overhengende veiskilt, slik at bilen ikke skal stoppe uten grunn.
Det har vært spekulert i om at dette gir Autopilot en «blindsone» i høyde med bilens frontvindu. Det er imidlertid ikke kjent om det er tilfellet, ei heller om en endring i programvaren eventuelt kan løse problemet.
- Les også: Nå blir det igjen bilproduksjon i Norge
Etterforskes i USA
Amerikanske veimyndigheter etterforsker dødsulykken, og vil blant annet vurdere om Autopilot fungerer etter hensikten. Skulle etterforskningen konkludere med at noe må rettes opp, kan det blir en kostbar affære for Elon Musks bilselskap.
Dersom Teslas planer om å gjøre endringer i programvaren til Autopilot viser seg å fungere, kan de adressere problemet før etterforskningen avsluttes.
I så fall vil en fiks kunne rulles ut som en programvareoppdatering. Skulle det derimot vise seg at det må gjøres fysiske justeringer, for eksempel ved å endre posisjonen til en sensor, vil Tesla være nødt til å tilbakekalle biler.
Det er dog ikke sikkert at Tesla får skyld i uhellet. Til syvende og sist er det sjåføren som er ansvarlig for bilen, og som må overvåke trafikken.
Første dødsulykke
Tesla krever også at føreren har hendene på rattet, og har understreket at Autopilot fremdeles er i betautgave.
Etter ulykken har Tesla påpekt at det er den første dødsulykken etter at Autopilot har kjørt til sammen over 200 millioner kilometer.
- Les flere saker om elbil.