T2

Test av elektriske tohjulinger

Å rulle av sted uten bråk og eksos føles riktig.

Bestefar og Tante Paula høster mange smil på vei til kontoret.
Bestefar og Tante Paula høster mange smil på vei til kontoret. Bilde: Håkon Jacobsen
14. juli 2012 - 08:32
Vis mer

En filmatisert versjon av denne testen kommer på Tv2 Hjelper Deg torsdag kveld kl. 20.30.

Det renner på med elbiler på norske veier. Spesielle norske regler begunstiger slike kjøretøyer til de grader og fjerner prisbarrieren de møter i andre land.

Men de gunstige reglene gjelder ikke bare biler. De omfatter alle elektriske kjøretøyer som skal ha skilt.

Det vil si mopeder og motorsykler også. Unntaket er sykler med hjelpemotor, men de blir ikke tungt avgiftsbelagt uansett.

Les også: Snart en milliard biler i verden

Begrenset salg

Vi har prøvd noen eksemplarer fra et raskt voksende tilbud av mopeder og motorsykler, og konklusjonen er klar: Dette føles riktig.

Det å rulle av sted uten bråk og eksos er rett og slett nydelig. Nydelig er det å plugge den til fossekraftuttaket og vite at energien er både miljøvennlig og særdeles billig.

Det finnes etter hvert et stort utvalg av elektriske tohjulinger. Veldig mange sykler, men også mopeder og motorsykler. Men salget er ikke stort.

Sikkert fordi folk ikke er oppmerksomme på at dette er et alternativ. Noen blir også skremt av tanken på å gå tom for strøm, for kjørelengden er begrenset.

Fire til syv mil ser ut til å være området produsentene har siktet seg inn på. Vår erfaring er at det er nok til daglig bruk i de aller fleste tilfellene. Men det holder ikke til lengre turer.

Les også:

Stopper råkjørere med hull i veien

Vegdirektoratet åpner for fallem på veiene  

Batteriet

Det er to batterityper som dominerer. Det billige blybatteriet i en lett modifisert form, et såkalt blysilikatbatteri, og selvfølgelig litiumionebatteri.

Det første er billigere, har mindre kapasitet og er mye tyngre. I de fleste tilfellene kompenserer den ekstra vekten for kjørelengden.

Les også: 

Dette er verdens lengste buss

Dieseltrenden er over  

Elmotoren

Det fine med en elektrisk motor er den flate dreiemomentkurven og det store turtallsregisteret.

Disse kjøretøyene har nok dreiemoment og nok turtall til å klare seg uten gir og det forenkler både kjøringen og mekanikken.

Den eneste formen for «gir» er at noen av modellene har vender mellom økonomisk og ikke fullt så batterivennlig kjøring. Den siste innstillingen gjør akselerasjonen sprekere.

Det betyr at man ikke må tolke for mye inn i den oppgitte motoreffekten. Den nominelle motoreffekten er under kontroll av elektronikken, og den har som jobb å passe på batteriet også.

Les også:

Ås-studenter bygget enestående elektrisk motorsykkel

Sykkel uten kjede  

El er fremtiden

For de som vil kjøre miljøvennlig er det et poeng å frakte så lite ekstra vekt som mulig. En elmoped eller elmotorsykkel veier under et par kroppsvekter, mens de aller minste elbilene veier åtte til ti.

Det er også en fryd å kjøre nesten lydløst, og når man står stille, er det bare lyset som bruker energi. Vi tror elektriske tohjulinger kommer til å bli mye mer utbredt i årene som kommer.

Spesielt når de blir billigere, og vi får rimeligere litiumionebatterier, er dette et uslåelig konsept på kortere distanser.

 Govecs GO! S1.2Govecs GO! S3.4Tante PaulaPDT Sprint
Vekt135 kilo120 kilo45 kilo131 kilo
Motorstyrke3 kW7 kW1 kW5 kW
Dreiemoment54 Nm114 NmIkke oppgitt160 Nm
Topphastighet45 km/t85 km/t32 km/t100 km/t
DrivverkTannremTannremDirekte drevDirekte drev
BatteriteknologiSilikatLitiumionBlyLitiumion
Batteristørrelse2 kWh3 kWh0,43 kWh2,9 kWh
Oppgitt kjørelengde4 til 5 mil4 til 5 mil2,5 til 3 milInntil 10 mil
Batterilevetid20000 km50000 km10000 km100000 km
Ladetid4 til 5 timer4 timer5 timer4 til 6 timer
Pris25000 kr45000 kr15900 kr45000 kr

Tanta

SJARMERENDE TOSPANN: Bestefar og Tante Paula høster mange smil på vei til kontoret. Håkon Jacobsen
Tante Paula Maximilian der tweite har et imponerende navn, men så er dette også en temmelig spesiell elektrisk tohjuling.

Liten, smekkfull av sjarm, lett, men verken rask eller utholdende. Dette minner mer om en elektrisk sparkesykkel enn en moped, selv om den er klassifisert som det.

Men du verden så mange smil den høster. Trenger du sympati, så kjør tante Paula.

I motsetning til elektriske mopeder, som er elektronisk begrenset til 45 km/t, er tanta begrenset til 32 km/t. Den tyske produsenten mener det er nok, og det kan vi være enige i.

Men selv denne hastigheten gjør dette til et effektivt fremkomstmiddel i byer. Om det ikke blir for mye motbakker. Tanta sliter litt med motbakkene, selv om det hjelper godt å trykke på «turbo»-knappen.

Les også:

Slik kan elbilen bli trådløs

Annenhver varebil kan kjøre elektrisk

Halvannen mil Tohjulingen er lett å ta med seg på ferie i bobilen eller på hytta. Batteriet kan tas ut og lades.
Halvannen mil Tohjulingen er lett å ta med seg på ferie i bobilen eller på hytta. Batteriet kan tas ut og lades.

Halvannen mil

Dette var utvilsomt det morsomste kjøretøyet. Blybatteriet skal klare opp til tre mil. Vi klarte rundt halvannen, men importøren sier at dette var et nytt batteri som ikke får full kapasitet før det er brukt en stund.

I Tyskland har tanta en stor tilhengerskare, og der har noen begynt å tilby litiumbatterier med en kjøredistanse på seks mil. Det er jo flott, men det holder lenge med tre mil på denne doningen. Dette konseptet egner seg ikke for langtur.

I motsetning til de større tohjulingene er det lett å ta med seg dette batteriet på kontoret og lade det der.

Størrelsen, vekten, et styre som kan felles ned og sete som kan tas av, gjør dette også til et svært transportvennlig kjøretøy som lett kan tas med i en bobil eller på hytta.

Les også:

Kjørte 20000 km på frityrolje

Motorsykkel-SUV er siste skrik  

Govecs GO! S1.2

Vi var spent da vi satte oss opp på den første tohjulingen og vred om gassen, selv om gassen så langt fra er noe presist begrep.

Men strømstyrkeregulatoren er kanskje ikke et begrep som vil feste seg.

Uansett. Opplevelsen av at vi skjøt fart, lydløst og uten slit, var svært behagelig. Spesielt når vi hadde stilt motorstyringen i sportsmodus. Det klipper litt av batterilevetiden, men vår opplevelse var at den var ganske bra.

Etter å ha kjørt et par mil, var det fremdeles «halv tank», så oppgitt kjørelengde ser ut til å stemme.

Vi tror ikke de fleste mopeder får mer enn fire til fem mil om dagen, og i så fall er det mulig å lade over alt hvor man finner et strømuttak.

Alle modellene til Govecs har innebygget ladeelektronikk og en lang ladekabel under setet. Derfor er det lett å lade.

Les også:

– Denne bilen må bli 100000 kroner billigere

252 km/t med elbil på is  

Kjapp: Govecs GO! S3.4 (og PDT Sprint) krever førerkort klasse A1. I retur får du en elektrisk tohjuling som vinner de fleste lyskryssdueller.
Kjapp: Govecs GO! S3.4 (og PDT Sprint) krever førerkort klasse A1. I retur får du en elektrisk tohjuling som vinner de fleste lyskryssdueller.

Govecs GO! S3.4

Storebror Govecs er i motsetning til S1,2 klassifisert som lett motorsykkel. Lett er den på mange måter. Vekten er faktisk 15 kilo mindre enn lillebror.

Det skyldes at litiumbatteriet veier vesentlig mindre enn bly/silikatbatteriet, selv om det også rommer 50 prosent mer energi.

Lett er derimot ikke prisen. Den tynger kontoen med 45 000 kroner for dem som legger sin elsk på en slik.

Den tyngre utgaven er i praksis det samme kjøretøyet som lillebror, med unntak av motor og batteri. Kjøreegenskapene og bremser på begge er utmerket, men det merkes at storebror er litt lettere.

Det som merkes mest er den mye sterkere motoren. Her er det ingenting å utsette på akselerasjon og fart.

Mens lillebror har vanskeligheter for å henge med i litt rask trafikk, kommer denne lett opp i 80 km/t, og det føles mer enn nok på en liten scooter.

Les også: Slik unngår svenskene kø

PDT Sprint

Sportslig: PDT Sprint har et utseende som akkompagnerer ytelsene. Per Erlien Dalløkken
Der vi innkasserte mye smil på toppen av Tante Paula, var det mer måping og forbauselse å hente den uka vi pendlet med PDT Sprint. Eller kanskje var det misunnelse.

For med denne skuteren blir du fort kongen eller dronningen av lyskryss. Du skal i hvert fall ha en ganske kvass fossil-mc for å henge på.

160 Nm dreiemoment fra første meter bidrar til en voldsom akselerasjon – og ditto kjøreglede.

Navmotoren yter 5 kW. Litiumionebatteriet er montert i midten av ramma og bidrar til lavt tyngdepunkt og god balanse på skuteren.

I tillegg til den uanstrengte måten PDT sprinter opp til hastighetsgrensa i sentrale strøk, lot vi oss overbevise av en raffinert elektrisk drivlinje, i tillegg til at skuteren virker bra mekanisk.

Les også: Verdens raskeste sykkel

Lang rekkevidde

Produsenten oppgir at du skal kunne klare ti mil på én lading dersom du motstår fristelsen til å kjøre raskere enn 40 km/t.

Dette høres noe optimistisk ut. Men seks–sju mil skal være innenfor rekkevidde selv i litt kupert terreng og enkelte pådrag opp mot topphastigheten på 100 km/t.

Videre sier produsenten at batteriet skal takle 1500 dypsykler. Det tilsvarer rundt 100 000 kilometer, som uansett vil være veldig langt for et slikt bykjøretøy.

Les også:

Denne sykkelen har trådløse bremser

Denne bilen kan krympe

Tesla nummer fire kommer

Advarer mot gamle elbiler

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Ladbar Volvo-SUV med 350 hk  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.