T2

TEST: Canon 5D Mark II

Asbjørn Goa, Morten GuldenAsbjørn Goa, Morten Gulden
21. jan. 2009 - 22:49
Vis mer

Allerede før 5D Mark II ble annonsert begynte ryktene å fly mellom fotobloggerne: endelig var det et speilrefleks med 1080p-video på gang. Det skulle sågar ha revolusjonerende lyssensitivitet.

Ryktene stemte for en gangs skyld nokså bra. Kameraet presterer høykvalitets HD-video, i tillegg til å være en verdig oppgradering av semiproff-favoritten 5D.

Tung og deilig

Vi har testet kit-utgaven, som inneholder huset og Canons glimrende 24-105mm f4-objektiv, som er raskt og har optisk bildestabilisator. Denne pakken koster 32.500 kroner.

Kamerahuset er relativt stort og veier en del, men ligger godt i hendene. Betjening er med to dreiehjul og Canons lettbrukte menysystem.

Spesifikasjonene for øvrig er det ingenting å si på, dette er et fullformat-kamera med 21,1 megapiksler som tar opp til 3,9 bilder i sekundet. Som fotoapparat er det en verdig arvtaker til den originale 5D-modellen, men det er videomulighetene som vekker oppsikt.

Den største nyvinngen er at knappen til venstre for søkeren nå også fungerer til å bytte til video-modus.
Den største nyvinngen er at knappen til venstre for søkeren nå også fungerer til å bytte til video-modus.

Fantastisk video

1080p (Full HD) video er den største nyheten ved denne modellen. Under gode lysforhold leverer 5D II rett og slett strålende video – og med tanke på hvor mange spennende objektiver det finnes til disse kameraene er det ikke rart filmskapere av alle slag gleder seg.

Dessverre er det ikke bare å peke kameraet i riktig retning, trykke på opptaksknappen og håpe på det beste. Som videokamera er 5D Mark II krevende.

På speilrefleksens premisser

Videoopptak er nært beslektet med Live-view funksjonen, hvor speilet åpnes og sensoren kontinuerlig mater LCD-skjermen med bildeinformasjon. Funksjonen kalles ofte ”stativ-modus” og er velegnet til å gi forhåndsvisning av hvordan bildet i vil bli, ut fra gitte innstillinger.

Den nye 5D-modellen har i tillegg prosessorkraft nok til å transkode og lagre datastrømmen til minnekortet som høyoppløst MPEG-4-video i sanntid.

Vi har filmet noen snutter under forskjellige forhold. På de to klippene vi har lagt ved er ett tatt inne fra kjøkkenbenken og ett ute ved Akerselva på kvelden. Det ble ikke brukt annet enn vanlig kjøkkenbelysning, og ute var det bare vanlig utebelysning.

Brukervennligheten på videodelen er ganske lav. Du bør stille fokus før du begynner å filme for å ikke ødelegge klippet, og helst unngå å måtte justere fokus underveis. Blenderåpningen kan låses, men lukkertid og iso styrer kameraet automatisk.

Kjip lyd TUNGT: 5D Mark II er relativt tungt, og ikke alltid like lett å bære med seg. Kvalitetsfølelsen er det imidlertid ingenting i veien med.
Kjip lyd TUNGT: 5D Mark II er relativt tungt, og ikke alltid like lett å bære med seg. Kvalitetsfølelsen er det imidlertid ingenting i veien med.

Kjip lyd

Den innebygde mikrofonen, som vi brukte i våre klipp, er ganske ubrukelig. Kameralyder som bildestabilisator og fingring med kamera er alt for tydelige, og ødelegger for lyden.

Men det er mulig å koble til ekstern mikrofon, og da kan du unngå dette.

5D Mark II har dessverre ingen justeringsmuligheter for lyd, ei heller noen indikasjon på hvordan lydnivået er. Du er rett og slett prisgitt automatikken.

Det anser vi som en nokså stor svakhet med tanke på alle situasjonene slik kontroll hadde vært betryggende å kunne ha tillgang til. Det skal nevnes at vi under testing ikke hadde problemer med automatikken, men dog.

Spennende kamera

På tross av knotete betjening så er mulighetene store for å filme spennende scener. Og med litt trening for å få dette skikkelig til, for det trengs utvilsomt, så vil resultatene kunne bli riktig så bra.

Sammenlignet med andre videokameraer med Full HD imponerer dette kameraet under forhold med lite lys. Og akkurat filming under dårlige lysforhold har vært det mange har slitt mest med.

Kombinasjonen lyssterk optikk og 5D Mark II sin fullformatsbildebrikke er oppskriften på gode resultater med minimalt med lys.

Speilrefleksens konstruksjon gjør at kameraet må bruke kontrastbasert autofokus ved videoopptak. Det er tregere enn tradisjonell autofokus hos speilreflekskameraer, hvor litt av det innkomne lyset deles opp i bildepar som analyseres mot hverandre.

I tillegg klarer ikke kontrastbasert autofokus å gjette om motivet er foran eller bak fokusplanet, den vil ofte ta feil og fokusere i gal retning. Det tar ekstra tid.

Manuell ”autofokus” POTENSIALE: Videofunksjonen er til dels strålende, men kan være vanskelig å få dreisen på.
Manuell ”autofokus” POTENSIALE: Videofunksjonen er til dels strålende, men kan være vanskelig å få dreisen på.

Manuell ”autofokus”



Derfor tillater ikke kameraet autofokus under opptak. Du kan trigge fokusjustering med en knapp, men regn med at det går et sekund eller to før bildet er noenlunde på plass. Vi fant raskt ut at manuell fokusering ofte er beste løsningen.

Og dermed er ikke dette et fullverdig videokamera slik forbrukere er vant til. På stativ (eller monopod) og under kontrollerte forhold er videokvaliteten en drøm, men kameraet er rett og slett beregnet på videojournalister og dokumentar- og filmskapere med større ambisjoner enn budsjett. Ikke nybakte småbarnsforeldre.

I tillegg til å kreve en rask minnebrikke begrenser kameraet opptakstiden på et klipp til 30 minutter. Det oppleves ikke som noe problem.

Lyssky fotografering

Den største styrken til 5D Mark II er lyssensitiviteten. Dette kameraet takler opptil ISO 6400. Ved 3200 er det knapt antydning til støy i bildene, noe som hjelper veldig under vanskelige lysforhold – du trenger sjelden bruke blits.

Last ned uredigert JPG-bilde: lukkertid 1/5, 28mm f4, ISO3200 (Obs! 9MB)

Kameraet er nesten, men ikke helt, magisk på dette. Du kan selvsagt gå for langt og ende opp med grøtete bilder tatt på ISO 6000 som likevel er for mørke, men da har du forsøk å fotografere under så vanskelige forhold at stativ og/eller blits uansett burde være påkrevd.

Vi har aldri før sett et så godt resultat ved så høy lyssensitivitet. Vi er imponerte.

For proffene



På tross av ansiktsgjenkjenning (i live view-modus) som man vanligvis finner på kompaktkamera, er ikke dette et produkt for den jevne fotoentusiast. Prisen antyder for så vidt det.

Men for alle som har behov for å dra med seg både still- og videokamera rundt om kring er Canon 5D Mark II et veldig spennende produkt som, tross noen begrensninger på lydsiden, leverer fantastiske still- og videobilder under selv veldig krevende forhold.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.