En forsterker er like essensiell i hjemmekinoen som motoren er i en bil. Selv om dagens hjemmekinoreceivere lover mer watt enn noensinne, er det allikevel slik at en dedikert forsterker er noe helt annet.
Bruker man en surroundprosessor er et effekttrinn helt nødvendig, om man ikke er en av få som benytter aktive høyttalere. Kvaliteten på forsterkeren betyr selvsagt mye for sluttresultatet
Real Solid state forsterker
Kraftverket vi har fått inn denne gangen kommer fra amerikanske ATI. De fleste forbinder sikkert navnet ATI med skjermkort, men det er en annen historie. Det er ikke den ATI vi snakker om her.
I dette tilfellet står ATI for Amplifier Technologies Inc. Morris Kessler, president og sjefsdesigner, er mannen bak ATI. Han har utviklet og bygd effektforsterkere i 46 år.
Filosofien er egentlig meget enkel. Bygg forsterkere med et fornuftig og nøkternt kabinett, kraftige strømforsyninger og store kondensatorbanker - separate for hver kanal selvsagt.
Vifter er utelukket og forsterkeren får veie det den må veie for å gjøre så god jobb som mulig.
ATI har å våre øyne vært særdeles smarte når det gjelder hva de tilbyr av forsterkere. De har tre serier: AT1800, AT2000 og AT3000. I hver serie kan man velge om man vil ha to, tre, fire, fem, seks eller syv kanaler. Forsterkeren vi har inne heter AT3005.
Det betyr at det er en modell i AT3000-serien og at den har fem kanaler.
TEST: Philips Fidelio HTL9100: Supersmart lydplanke med ekte surround
Like trafoer
ATI har valgt en litt spesiell måte å lage de forskjellige forsterkerne på. I hver serie er det en del fellestrekk. Kabinettene er for eksempel identiske selv om den har 2 eller 7 kanaler på innsiden.
Det spesielle er at trafoene også er identiske uavhengig av antallet kanaler. AT1800 har 2 x 1230VA trafoer, AT2000 har 2 x 1600VA trafoer og AT3000 har 2 x 1800VA trafoer.
Når man ser på størrelsen på trafoene skjønner man at dette er seriøse greier. Den lille hockeypucken av en trafo som sitter i en vanlig hjemmekinoreceiver blir veldig puslete sammenlignet med det vi ser her.
Trafoene er montert stående mot frontplaten og gjør med sin tyngde forsterkeren temmelig fortung. Det sier litt om hvor mye av vekten som ligger i nettopp trafoene.
Trafoene har MOH-kjerne. Disse har magnetiske egenskaper som gjør dem 18 prosent mer effektive en standard transformatorkjerner. Hver kanal har 36.000 uF med ladelytter.
Til sammenligning har en forsterker som Yamaha MX-A5000 med elleve kanaler 27.000 uF totalt! Det er liten tvil om at ATI lever opp til sin amerikanske arv med stor motor og krefter i overflod.
Tilkoblinger
En ekstern effektforsterker som denne kobler man mellom forforsterker og høyttalerne.
Med forforsterker mener vi alt fra en hjemmekinoreceiver til en stereo forforsterker. Man kan bruke enten RCA eller XLR.
Surroundreceivere har så godt som alltid RCA, mens de fleste surroundprosessorer er utstyrt med XLR-kontakter.
Vi kobler den til Yamaha CX-A5000 med XLR.
TEST: NAD 3020: En billig måte å skape hifi-moro
Strålende kontroll
AT3005 viser fra første taktslag at det er den som har kontroll på høyttaleren, ikke omvendt. Det er et dynamisk overskudd, som ikke kommer overraskende, men som det alltid er deilig å høre på.
Bassen er definert, detaljert og stram. Den går i tillegg dypt uten at elementene mister kontrollen. Denne kontrollen gir en naturlig tyngde og pondus som man ikke får like godt frem når forsterkere må hive etter pusten.
AT3005 jobber like uanstrengt som Bjørn Dæhlie på hvilepuls. En middels receiver minner i så måte mer om min egen kondis! AT3005 handler heldigvis ikke bare om kontroll og tyngde. Den går også veldig stille.
Denne stillheten er ikke en selvfølgelighet i en multikanalforsterker. Dette er også noe av mantraet til konstruktøren og grunnen til at har valgt de tekniske løsingene med helt separerte kanaler.
Lavt støygulv gir et større dynamikkområde. Spesielt når man lytter til musikk er det helt avgjørende for opplevelsen at det er stille når det skal være stille. Den dynamiske kontrasten er derfor ganske så overveldende.
Tung bass
For å høre på musikk har jeg koblet en Bluesound Node digitalt til Yamaha CX-A5000 og benytter Wimp Hi-Fi som kilde. Har du ikke prøvd Wimp Hi-Fi ennå er det bare å koble seg til, for det er så uendelig mye enklere å ha en gigantisk platesamling med ukomprimert musikk tilgjengelig til enhver tid.
For å ha det litt gøy setter vi på Trumpsta (Djuro remix). Dette er en teknolåt med masse deilige beats, brønndyp bassgang og en oppbygging som drar hånden mot volumkontrollen.
AT3005 har denne låten i sin hule hånd fra de første taktslagene og følger opp når bassgangen slår inn.
Å få slik bass ut av mine JBL Array 1400 er ikke for alle. Ingen surroundreceivere jeg har prøvd er i nærheten å greide denne øvelsen. Det greier AT3005 på tomgang med begge hendene på ryggen.
Bassen slår så mellomgulvet rister og man sliter med å trekke det neste åndedraget. Vanligvis må jeg benytte subwooferen for å hente ut et slikt trykk, men med denne forsterkeren kan subwooferen faktisk få seg en hvil.
Det eneste subben kan bidra med er å fylle opp helt nederst fordi Arrayene ruller av ved 30 Hz, men jeg lar være fordi det låter så heftig med denne forsterkeren og prosessoren satt til «pure direct».
En annen egenskap vi liker er at den virker dynamisk uten at man må skru opp volumet får å hente det frem.
Spesielt på musikk er dette en egenskap jeg verdsetter. Forsterkeren bryr seg lite om det er tekno, jazz eller klassisk. Den presenterer musikken uten å sløre til noe på veien.
TEST: Parasound P5: Det billigste highend-produktet på en god stund
Sjefen i kinoen
Fungerer en forsterker på musikk, skal det mye til for at den ikke skulle fungere i hjemmekinoen. I dette tilfellet har den fem kanaler med den samme effekten som imponerte i stereo, så den er skapt for hjemmekinoen.
I kinosammenheng er det enkelt å høre at vi har et formidabelt overskudd på plass. Alt jeg hører av lyder kommer så utrolig uanstrengt ut fra høyttalerne. Filmeffekter er en øvelse som skiller dynamitt fra kinaputter.
Her viser AT3005 frem de store bicepsene sine og avviser ethvert forsøk på å overvinne den. Hør for eksempel på en scene vi har brukt tidligere fra Bourne Legacy, hvor hytten blir sprengt i fillebiter av en dronerakett. AT3005 forsøker å flerre taket av hjemmekinoen. Rett og slett!
Høyttalerne virker ikke å ta skade av kreftene men virker å like den jobben de er satt til å gjøre. Det er som kjent mye enklere å sprenge en høyttaler med en puslete forsterker enn med en kraftig forsterker.
Samspillet med den strålende prosessoren til Yamaha er utsøkt. De skaper sammen et stort, luftig og dynamisk lydbilde som gir ståpels på armene når man blir angrepet av så mye dynamikk og strålende detaljer.
Det skorter nemlig ikke på detaljer heller, noe som selvsagt Yamaha skal ha sin del av æren for.
Konklusjon
ATI AT3005 er ikke den vakreste og mest moderne designede forsterkeren vi har sett, men på innsiden skjuler det seg en rasekatt av en forsterker.
Den holder hvilken som helst høyttaler under stålkontroll. Enten man hører på musikk eller ser på film får man med AT3005 en opplevelse for minneboken.
Denne forsterkeren setter jeg rett på ønskelisten min.
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
Les også:
TEST: Logitech Harmony Touch: Den er brukervennligheten selv
TEST: Bergmann Magne: Den vakreste platespilleren på denne siden av Beogram 4000
TEST: Onkyo TX-NR929: Årets beste receiver fra Onkyo