Optoma bruker i likhet med BenQ og Mitsubishi en DLP-brikke fra Texas Instruments.
Dette er bortimot standard i økonomisegmentet. DLP er en gjennomprøvd teknikk som fungerer.
Hovedsaken: TEST: Billige projektorer til hjemmekino
Plenty av lysstyrke
HD230X kan skilte med 2300 Ansilumen lysstyrke. Det er så mye at den kan fylle opp store lerreter, og gi flotte bilder selv om lyskontrollen ikke er 100%. Vi vil nesten si at så lenge lerretet ikke er veldig stort er det primære bruksområdet for denne projektoren et rom som ikke har komplett lyskontroll – altså en stue eller liknende.
De finnes det mange av, sikkert flere en de som har plass til en dedikert kino. Hva med en stuekino? Projektoren har for eksempel en 12-volt utgang som gjør at man kan benytte et lerret med motorisert nedtrekk.
Hvor kult er det ikke når lerretet senkes automatisk når man skrur på projektoren? Da tipper vi vennene blir grønne av misunnelse. Da kan flatskjermer være flatskjermer!
50 tommer? Hvor imponerende er det når jeg har et lerret på 150 tommer. Det er ni ganger så stort bilde! Noe å tenke på.
I likhet med de andre DLP projektorene er svakhetene at den har et begrenset zoomnivå, og en konstant offset som gir en mer begrenset plasseringsevne enn for eksempel en LCD-projektor med linseforskyvning.
Skal man fylle et stort lerret gjør den begrensede zoomen at projektoren må plasseres langt unna. Hadde zoomen vært av samme kaliber som det vi ser på Mitsubishi ville den kunne plasseres nærmere.
Les også:
TEST: Gode høyttalere for lite penger
Menyer
Menyene til Optoma leveres som hos BenQ med norsk språkdrakt. Menyene har fin layout som de fleste vil kunne manøvrere seg enkelt rundt i.
Sammenlignet med BenQ og Mitsubishi er ikke denne projektoren like mye rettet mot de som har mulighet for en kalibrering. Den har selvsagt de normale basiskontrollene, og har mulighet for å kalibrere hvitbalansen (gråskala), men mangler CMS eller på godt norsk - et fargekalibreringssystem.
I så måte er mulighetene på denne projektoren mer i tråd med våre antagelser enn hos de to andre som klart overgikk våre forventninger. Som nevnt kommer den med 12-volts-trigger med de mulighetene det gir.
Lyssterk utfordrer
Det skal ikke mange blikk til for å konstatere at denne projektoren har bra lysstyrke. Den tåler litt lys i rommet uten at bildet blir vasket ut.
Allikevel er det ikke umulig å få dette til å fungere også i rom med god kontroll på lyset. Da får man en god punch i bildet når det er lyse objekter eller i dagslysscener. I mørke scener ser man natuligvis at de aller mørkeste områdene ikke fremstår som like mørke som hos Mitsubishi.
Man føler på en måte, også her, at det er en tynn hinne som hindrer det absolutt sorte å komme frem. Igjen er dette som forventet.
En DLP-projektor med massiv lysstyrke vil aldri greie denne øvelsen perfekt. Har du planer om å bruke denne projektoren i en dedikert kino vil et fargenøytralt grått lerret med for eksempel 0.8 gain hjelpe til med å korrigere en del.
Fargemessig er dette en fin opplevelse, og som alltid fra DLP er skarpheten meget god. Konvergens er ikke et tema, og godt er det. Dette er ikke bare synlig, men reduserer den faktisk opplevde oppløsningen i bildet.
Les også:
Her funker det med høyttalere på veggen
Ekte highend-høyttalere på billigsalg
Konklusjon
Optomas styrke er lys. Den greier store lerreter langt bedre en Mitsubishi, og den vil også fungere om det er litt lys i rommet på mindre lerreter.
Den har ikke de samme kalibreringsmulighetene som konkurrentene, men de kom jo også litt bardus på oss.
Alt i alt er dette en flott projektor.
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
TEST: Hjemmekino til folket
Har du LP-er, er dette maskinen du skal ha