Da Høyre og Frp presenterte sin felles plattform i høst kom det frem at de ønsket å øke fartsgrensene på de tryggeste motorveistrekningene i Norge til 110 kilometer i timen.
Fredag ble det kjent at første strekning med økt fartsgrense vil være klar i 2014.
– Vi har lenge sagt at vi ønsker å øke fartsgrensen på de mest moderne veiene. Vi har spurt fagetatene hva de mener, og fått en anbefaling på å sette i gang av dem, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp).
Les også: Her er den nye bompengebrikken
Forutsetter variable fartsgrenser
Den utvalgte veien er E18 gjennom Vestfold. Der vil bilistene etter planen kunne kjøre i 110 km/t i mai/juni neste år.
Ivar Christiansen, avdelingsdirektør i seksjon for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet bekrefter direktoratets anbefaling.
– Vi mener det er interessant å prøve ut økt fartsgrense. Ny E18 gjennom Vestfold er den mest moderne veien vi har her i landet, og bør tåle en fartsgrense på 110 km/t, sier han.
Men det er fremdeles en del som står igjen, før veien er klar for økningen.
– Vi jobber med å etablere et system hvor det er mulig å skilte ned fartsgrensen når det av ulike grunner er dårlige kjøreforhold, det er en forutsetning for å øke fartsgrensen, sier Christiansen.
Les også: Vil slippe syklister først fram i trafikken
Utelukker ytterligere økning
Norge er i dag et av et av få land med en øvre fartsgrense på 100 km/t for personbiler på motorvei. I Sverige er maks fartsgrense satt til 120 km/t, og i Danmark til 130 km/t.
– Er det mulig å øke til 120 eller 130 km/t også i Norge?
– Vi er trygge på at dagens veier kan håndtere 110 km/t, men ikke nødvendigvis mer enn det. Om farten skulle blitt økt ytterligere måtte vi tatt en skikkelig gjennomgang av kurver, siktlengder og av- og påstigningsfelt, som ikke er dimensjonert for ytterligere økning i dag, sier Christiansen.
Heller ikke Hoksrud har noen foreløpig ambisjon om å øke fartsgrensen ytterligere med det første.
– Vi ble enige om 110 km/t i regjeringsplattformen, det er det som kommer til å ligge der de kommende fire årene. Vi har registrert at nabolandene har høyere fartsgrenser, men har valgt å gå for 110 og se hvordan det virker, sier han.
Les også:
Sintef: Det bør koste mer å kjøre på travle veier