Den kanadiske tog- og trikkeprodusenten Bombardier har tidligere demonstrert hvordan induksjon kan brukes til å lade batteriene i elektriske trikker.
Nå tester de teknologien i busser.
Bombardier har utviklet et system som lar elektriske kjøretøy lade batteriene uten at man trenger å plugge dem i stikkontakten. Det trådløse ladesystemet kalles Primove, og benytter seg av induksjonsteknologi.
Lades ved holdeplasser
Induksjon er kanskje mest kjent fra komfyrer, men kan også brukes til å lade batterier. For eksempel kan enkelte mobiltelefoner lades trådløst på denne måten.
Ved å montere induktive elementer under bakken, kan strøm overføres trådløst til batteriene i et elektrisk kjøretøy, uten direkte kontakt.
Tanken bak Primove er å bygge slike ladestasjoner ved holdeplassene, slik at en buss eller trikk kan lades når den må stoppe uansett.
Les også: Vil gjøre bybussen helelektrisk
Fra trikk til buss
Bombardier har tidligere testet Primove i trikker i tyske Augsburg, samt i en buss på en kort strekning i den belgiske byen Lommel.
Nå skal teknologien testes i større skala og i daglig passasjertransport.
Ifølge Bombardiers nettsider, skal testingen på en 12 kilometer lang strekning i Braunschweig begynne allerede tredje kvartal i år. Selskapet har også planer om testing i Mannheim og Berlin, og er i diskusjon med Montreal i Canada om å teste teknologien under barske vinterforhold der.
- Vi har også andre prosjekter på gang, blant annet i Brugge i Belgia, forteller Neil Walker, seniordirektør for Primove, til Teknisk Ukeblad.
Etter planen ruller de første Primove-bussene ut på veiene i Braunschweig og Brugge innen utgangen av 2013.
- Alle disse prosjektene er kommersielle prosjekter. Bussene vil betjene normale, kommersielle linjer med passasjerer, forteller Walker.
Les også: Denne blir snart historie
Fordelaktig
Ifølge Bombardier har teknologien flere fordeler.
- Primove-teknologien gjør at elektriske busser kan settes inn på de samme rutene som konvensjoneller busser, og kjøre stramme rutetabeller. Ladeprosessen er fullt integrert i normal bussdrift, så du trenger ikke flere kjøretøy enn med alminnelige dieselbusser. Vi kombinerer mindre, lettere batterier med rask lading for å gi nok energi til en hel dags reise, sier Jérémie Desjardins, som leder forretningsutviklingen av Primove i Bombardier Transportation, i en pressemelding.
Les også:
Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft