INDUSTRI

Tester ut trådløse el-busser

Lades med induksjon.

5. mars 2013 - 10:40

Den kanadiske tog- og trikkeprodusenten Bombardier har tidligere demonstrert hvordan induksjon kan brukes til å lade batteriene i elektriske trikker.

Nå tester de teknologien i busser.

Bombardier har utviklet et system som lar elektriske kjøretøy lade batteriene uten at man trenger å plugge dem i stikkontakten. Det trådløse ladesystemet kalles Primove, og benytter seg av induksjonsteknologi.

Lades ved holdeplasser

Induksjon er kanskje mest kjent fra komfyrer, men kan også brukes til å lade batterier. For eksempel kan enkelte mobiltelefoner lades trådløst på denne måten.

Ved å montere induktive elementer under bakken, kan strøm overføres trådløst til batteriene i et elektrisk kjøretøy, uten direkte kontakt.

Tanken bak Primove er å bygge slike ladestasjoner ved holdeplassene, slik at en buss eller trikk kan lades når den må stoppe uansett.

Les også: Vil gjøre bybussen helelektrisk

Fra trikk til buss

Bombardier har tidligere testet Primove i trikker i tyske Augsburg, samt i en buss på en kort strekning i den belgiske byen Lommel.

Nå skal teknologien testes i større skala og i daglig passasjertransport.

Ifølge Bombardiers nettsider, skal testingen på en 12 kilometer lang strekning i Braunschweig begynne allerede tredje kvartal i år. Selskapet har også planer om testing i Mannheim og Berlin, og er i diskusjon med Montreal i Canada om å teste teknologien under barske vinterforhold der.

- Vi har også andre prosjekter på gang, blant annet i Brugge i Belgia, forteller Neil Walker, seniordirektør for Primove, til Teknisk Ukeblad.

Etter planen ruller de første Primove-bussene ut på veiene i Braunschweig og Brugge innen utgangen av 2013.

- Alle disse prosjektene er kommersielle prosjekter. Bussene vil betjene normale, kommersielle linjer med passasjerer, forteller Walker.

Les også: Denne blir snart historie

Fordelaktig

Ifølge Bombardier har teknologien flere fordeler.

- Primove-teknologien gjør at elektriske busser kan settes inn på de samme rutene som konvensjoneller busser, og kjøre stramme rutetabeller. Ladeprosessen er fullt integrert i normal bussdrift, så du trenger ikke flere kjøretøy enn med alminnelige dieselbusser. Vi kombinerer mindre, lettere batterier med rask lading for å gi nok energi til en hel dags reise, sier Jérémie Desjardins, som leder forretningsutviklingen av Primove i Bombardier Transportation, i en pressemelding.

Les også:

Slik blir fremtidens buss

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft  

Her er en serieprodusert brenselcellebil

Telefonteknologi endrer bilene  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.