- Vi har skissert at vi i løpet av høsten trenger mer penger. Vi hadde en emisjon i to faser i fjor, da var planen at det skulle holde i ett år. Nå skal vi begynne serieproduksjonen og trenger en ekstra produksjonsfinansiering, sier Jan Olaf Willums, administrerende direktør i Think Global til Teknisk Ukeblad.
Selskapet hentet 93 millioner dollar i to omganger i fjor. Hvor mye penger som skal hentes i denne omgang er ikke endelig avgjort, men under et foredrag på investorkonferansen Norwegian TechTour anslo Willums rundt 80 millioner dollar.
Les også: Think-konkurrent på vei
800 biler i måneden
- Produksjonen skal trappes kraftig opp i takt med at batteriene kommer inn. Målet er å nå kapasiteten på 800 biler per måned i løpet av 2009, sier Willums.
Fabrikken på Aurskog-Høland er bygget for å kunne produsere 10.000 biler årlig og første serieproduserte Think rullet ut av fabrikken i november i fjor. Da var planen at de første bilene skulle leveres i løpet av første halvår i år. Men problemer med batterileveranser har forsinket selskapet.
Les også:
Tester tre batterier
- Vi har nå tre batterityper. En har vi testet ferdig, men de har ikke nok kapasitet til å levere alt. Derfor har vi to andre batterier som sitter i bilene nå og testes, forteller Willums.
Batteriet som er ferdig testet er MES-DEAs salt-nikkelbatterier, men Think ønsker å være batteriavhengige og litium-ionebatterier fra EnerDel og A123 er under testing. Det er svaret på disse testene Think nå venter på.
Les også: Storkunde får de første Think City

