Allerede før fabrikken i Aurskog har begynt å levere nye Think City for kunder, har selskapet store ekspansjonsplaner.
– Interessen for elbiler er i ferd med å eksplodere. Vi arbeider med å etablere en ny fabrikk i USA, og håper å ha den på plass mot slutten av 2009, forteller administrerende direktør Jan-Olaf Willums i Think Global til TU.no.
Al Gore
I april ble Think North America etablert med finansiell støtte fra to av USAs tyngste ventureselskaper – Kleiner Perkins i California og RockPort i Boston. Kleiner Perkins har blant andre Al Gore i partnerrekka. Han har ansvar for å plukke ut lovende miljøselskaper.
Les også: Flytter inn hos Al Gore
Datterselskapet skal i første omgang lansere Think City for det amerikanske markedet, men har nå i tillegg fått oppdraget med å finne det Willums kaller «et riktig sted og konsept» for elbilproduksjon i USA.
Ønsker støtte
– Først må vi analysere og kartlegge hvilken del av USA som gir oss best tilbud. Det er stor interesse, også politisk, som vi må forsøke å utnytte etter beste evne når det gjelder støtte og andre insentiver, sier Willums.
Fabrikken i Aurskog vil i løpet av sommeren sende ut de første Think City bilene ut til kunder som gjerne har stått over to år på venteliste. Om et års tid forventer Willums at fabrikken når full kapasitet. Det vil si at de blir i stand til å produsere 10.000 biler i året.
Les også: Think forsinket igjen
Kjent merkevare
– Det vil ikke lønne seg å produsere bilene i Norge og skipe dem over Atlanteren. Med det enorme markedet som finnes i USA vil vi heller ikke ha kapasitet, sier Think-sjefen.
Think har fortsatt et kjent navn i USA fra da Ford-konsernet kjøpte opp den norske elbilen på slutten av 90-tallet for å tilfredsstille nye og strenge miljøkrav. Bilgiganten solgte seg imidlertid like raskt ut, i 2003, etter at California skrotet kravet om nullutslippsbiler.
Ifølge en artikkel i Wall Street Journal fredag, vil Think City selges i USA for under 25.000 dollar. Det vil si 132.000 norske kroner, pluss batterileie. I Norge er prisen cirka 200.000 kroner, pluss 1.200 kroner i måneden i leie av batteri.
Store beilere
Willums understreker det ikke ligger an til endringer i eierstrukturen. Samtidig forteller han om stor interesse fra noen av verdens bilgiganter.
– Ikke bare fra amerikanske konsern, men også europeiske. Vi er interessante for flere med vår årelange erfaring med elbiler der vi har over tusen av forrige generasjon City ute på veiene. Samtidig er vi såpass små at ingen ser oss som noen trussel. Det er tekniske samarbeid vi nå ser på. Og jeg tror vi kan se fram til en rekke hyggelige samarbeid, sier Willums.