I ledelsen for det nye styret sitter Reidar Langmo (55).
– Vi har nå fått på plass et styre med en enestående balanse av ekspertise fra bilindustrien, clean-tech industrien og elbilbransjen. Vel så interessant er den nye eierstrukturen som er bedre skikket til å ta Think videre i markedet, sier Langmo til Teknisk Ukeblad.
55-åringen er kanskje mest kjent som medgründer i ScanWafer og REC. Han har vært aksjonær i Think siden rekonstruksjonen i 2006, men ble først aktiv i styret i fjor høst. Nå erstatter han altså Svein S. Jacobsen som styreleder etter bare ett år.
Les også: Australier tar over i Think
Richard Canny fortsetter som administrerende direktør.
Med seg i det nye styret har Langmo en rekke storheter innenfor både bil- og elbilindustrien:
Think-styret
- Ken Baker – tidligere leder for elbilutvikling i General Motors med ansvaret for blant annet legendariske EV1. Flere tiårs erfaring fra bilindustrien og elbilsektoren
- Charles Gassenheimer – styreleder og administrerende direktør i Ener1, som eier litiumionebatteriprodusenten EnerDel. Han skal framover ha ansvaret for Think og EnerDels partnerskap for drivsystem
- William E. «Wilber» James – grunnlegger og «managing general partner» for RockPort Capital Partners. Har blant annet grunnlagt Citizens Power and Light, USAs første elektriske tradingselskap, og har 40 års erfaring fra bransjen
- Ulrich Thum – tidligere direktør for Fiat Group i Sveits og BMW i Kina. I dag styremedlem også i Valmet Automotive. 20 års erfaring
- Steinar Fossen – investeringsdirektør i Investinor AS
Mistet noe forsprang
– Det er egentlig nå jobben begynner. Nå skal vi mot slutten av året begynne å rulle ut biler i Finland, bygge ut kapasiteten, fortsette utviklingen og strømlinjeforme produksjonen i større grad. Det er ingen hemmelighet at Think City så langt har vært for dyre å produsere. Nå skal vi redusere kostnadene og sørge for å sitte igjen med litt hyggeligere marginer, sier Langmo.
Think har i dag en ordrereserve som teller 2.300 elbiler. Langmo påpeker at selskapets plattform er vesentlig bedre enn den har vært. Samtidig innrømmer han følgende:
– Etter ni måneders refinansiering har vi mistet noe av forspranget på konkurrentene. Men vi er utvilsomt fortsatt i forkant.