INDUSTRI

– Tiden for fjollete elbiler er omme

SLUTT PÅ KOMIKKEN: Dilip Chhabria er hyret inn som designer til kommende elbilmodeller fra indiske Reva. Chhabria varsler aggressivi design og elbiler "som ser ut som biler".
SLUTT PÅ KOMIKKEN: Dilip Chhabria er hyret inn som designer til kommende elbilmodeller fra indiske Reva. Chhabria varsler aggressivi design og elbiler "som ser ut som biler". Bilde: Per Erlien Dalløkken
5. sep. 2009 - 09:45

BANGALORE: Dilip Chhabria mener at biler generelt vil få mer aggressivt utseende. Det gjelder også elbiler.

Framtidas bildesign vil påvirkes av de kraftig voksende markedene i Kina og India, sier han.

– Husk at disse har 40 prosent av verdens befolkning. Og det er en ung befolkning. Det er disse folkene bildesignere nå må prøve å imponere, sier Chhabria.

Drives av ingeniører FORGJENGER: Denne prototypen lagde Dilip Chhabria for Reva for tre år siden. Neste helg presenteres to nye modeller i Frankfurt.
Drives av ingeniører FORGJENGER: Denne prototypen lagde Dilip Chhabria for Reva for tre år siden. Neste helg presenteres to nye modeller i Frankfurt.

Drives av ingeniører

Teknisk Ukeblad møter den verdenskjente indiske bildesigneren på elbilfabrikken til Reva i Bangalore. Han er hyret inn for å være mentor og designer på Revas kommende 2010- og 2011-modeller.

Disse vises fram for første gang på bilmessen i Frankfurt i midten av denne måneden. Ifølge designeren vil disse skille seg ut fra dagens typiske elbil.

– Elbiler har hatt en tendens til å se litt dumme og komiske ut. Jeg gikk for den mer seriøse og litt aggressive «looken». Som et lite selskap Reva tross alt er, globalt sett er det nisjebiler, kan vi koste på oss å være litt mer radikale. Det hjelper også at dette er et selskap som drives av ingeniører, ikke regnskapsførere, og at det er kort vei til ledelsen. Dermed blir ikke bilen helt tannløs før den settes i produksjon, sier Chhabria.

Har ikke hatt de beste

Han gir følgende forklaring på at elbiler generelt har vært dårlig utviklet:

– Å være en god bildesigner er ekstremt vanskelig. Det handler om å ha veldig mye kunnskap, erfaring, lidenskap og modenhet. Den som har alle disse kvalitetene, har gjerne vært ansatt hos en av de store bilprodusentene som hittil har satset på konvensjonelle biler. Elbilbevegelsen er fortsatt så ung at det er først nå at den kan tiltrekke seg de ypperste talentene, mener Chhabria.

– Med en elbil handler mye om vektreduksjon og materialvalg. Samtidig trenger ikke motoren kjøling, noe som gir større frihet. Når det gjelder Reva, har jeg også sluppet å tenke på noen designarv, og kunne starte med helt blanke ark

Ønsker seg Miura

Dilip startet karrieren hos General Motors i Detroit. I 1993 flyttet han hjem og startet sitt eget designkontor, DC Design, i Mumbai som i dag har 440 ansatte.

På merittlista har han prosjekter for både GM, Renault-Nissan, Ford, Tata, Toyota og Fiat. Blant 600 originale bildesign er det ett som ga berømmelse over natta: prototypen til Aston Martin Vantage.

Porsche-fan

Selv kjører han rundt i en 2007-modell Porsche 911 som han personlig vurderer som kanskje tidenes beste bildesign. Ved siden av Lamborghini Miura.

Kjærligheten til denne 60-tallsbilen overgås kun av kjærligheten til familien sier han, og røper at han prøver å gjøre sitt til at et kommende barnebarn blir hetende nettopp Miura.

– Bildesign engasjerer. Bare tenk etter; hvor mange middagsselskaper har du vært på der dere diskuterer utseendet på fryseren og kjøleskapet? Men dere diskuterer hvordan bilen ser ut, påpeker Dilip Chhabria.

Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.