Bodø hovedflystasjon feiret 25-årsjubileet med F-16 med å arrangere tidenes flyshow i nord. Her ser du bildene!
Det norske luftforsvarets første jetjager, deHavilland Vampire, i formasjon med to av dagens Lockheed Martin F-16 Falcon-jagere.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Denne CF-104 Starfighteren er i ferd med å bli restaurert i Norge og ble vist for offentligheten for første gang under Bodø Air Show. Flyet har ennå ikke tillatelse til å fly, så publikum måtte nøye seg med en oppstart til takeoff-hastighet.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Douglas DC-3 Dakota i formasjon med to North American AT-6 Harvard.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Ikke bare luftens krigere hadde fått tildelt plass på flyshowet i Bodø. Her flyr et Boeing 737-600 fra SAS et oppvisningsprogram.Bilde: Per Erlien Dalløkken
På langt hold kan 737-en virke faretruende nær radarkuppelen på Bodø hovedflystasjon.Bilde: Per Erlien Dalløkken
De svenske vingevandrerne "Skycats".Bilde: Per Erlien Dalløkken
Dragrace med F-16 og Harley-Davidson på startstreken. Flyet var raskest på kvartmila. Det vil si, en Porsche 911 turbo, ikke på bildet fordi den ble stående igjen ved start da piloten og mc-kjøreren tyvstartet, ble tilkjent seieren.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Oppvisning med et F-16 fra det belgiske luftforsvaret.Bilde: Per Erlien Dalløkken
To danske F-16 og Natos AWACS (Boeing E-3A Sentry) foran tårnet på Bodø lufthavn.Bilde: Per Erlien Dalløkken
To norske F-16 tar av i formasjon.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Norsk F-16 med kort landing. Bremseskjermen er i ferd med å felles ut.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Et ikke helt uvanlig syn på Bodø lufthavn: Møte mellom Boeing 737-600 og et F-16.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Nok et lite stykke Bodø: F-16 og Hurtigruta.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Et tysk McDonnel Douglas F-4 Phantom II foran fabrikkompis Douglas DC-3 Dakota.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Kvinnene på vingen: Catwalk, som er en del av det svenske acroteamet Scandinavian Airshow.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Dette kan bli et vanlig syn om noen år dersom Saab får det som de vil: Den karakteristiske profilen til Jas-39 Gripen mellom norske fjell.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Jas-39C Gripen tar av med oppvisningspilot Henrik Holm bak stikka.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Saab stilte ut et Jas-39D Gripen (nærmest) og en dummy som viser hvordan de tenker seg neste generasjons Gripen.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Akroflyging med et Pitts S12 Python fra Scandinavian Airshow.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Det er blitt sagt om Saab J-29F Tunnan at den er en stygg andunge på bakken, men en svane i lufta.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Fullskalamodell av amerikanske Lockheed Martins kandidat til Norges neste jagerfly, Joint Strike Fighter alias F-35 Lightning IIBilde: Per Erlien Dalløkken
Klassisk britisk kald krig-jager: Hawker HunterBilde: Per Erlien Dalløkken
Det finske luftforsvarets oppvisningsteam Midtnight Hawks i sine BAe Hawk Mk.51Bilde: Per Erlien Dalløkken
Midtnight Hawks manglet toeren under lørdagens flyshow. Han hadde pådratt seg ryggskader under trening dagen før.Bilde: Per Erlien Dalløkken
F-16 i tett formasjon med overvåkingsflyet Lockheed P-3C Orion.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Pitts PythonBilde: Per Erlien Dalløkken
Pitts PythonBilde: Per Erlien Dalløkken
Blant alle bevingede juveler hadde også ei solid rekke Porscher fra Bodøs lokale importør sneket seg inn.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Ørepropper kan være lurt når man er på flyshow, også for jagerflypiloter som Hans Rosén (t.h), Gripens kampanjesjef i Norge.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Det var bortimot debut på Bodø Air Show også for dette ruteflyet: Et splitter nytt 737-800 som SAS har fått tak i ved å hoppe inn i bestillingen fra et annet europeisk flyselskap som måtte kansellere.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Den gamle Peugeot 205-en hadde angivelig feilparkert, og ble fraktet vekk av et Westland Sea King Mk43BBilde: Per Erlien Dalløkken
Rolf Liland (t.v) og Jan Erik Larssen er etter hvert blitt et fast radarpar ved mikrofonene på norske flystevner. Liland er tidligere F-16-flyger og instruktør på Nato-flyskolen i Texas og flyr i dag for SAS. Larssen er mest kjent som bilelskende og lattermild Autofil-programleder på NRK.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Verdens mest kjente vingeprofil over Bodø lufthavn: Supermarine Spitfire Mk XVIBilde: Per Erlien Dalløkken
Bertil Gerhardt er piloten som flyr begge de nyanskaffede 2VK-jagerne til Biltema - en Spitfire og en P-51D MustangBilde: Per Erlien Dalløkken
Den sibirfødte 56 år gamle litauske Jurgis Kairys er en av verdens mest berømte akropiloter. Ikke uten grunn.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Jurgis Kairys flyr et Sukhoi 26/31 som han selv har vært med på å utvikle. Det tåler 25 G, negative som positive. Her forsøker Kairys å bryte ei målsnor, men mislykkes. Han flyr for lavt! Kred også til mannskapet som holder snora.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Siste utvei for en jagerflypilot: Utskytningssetet.Bilde: Per Erlien Dalløkken