Det blir dermed den største enkeltordren Rolls-Royce har inngått.
Rolls-Royce skal levere 42 dieselmotorer og 42 thrustere (propellsystem) til skipene, som bygges ved det brasilianske verftet Atlantico Sul.
Boreskipene er designet av LMG Marin. Skipsdesignerne i Bergen fikk tidligere i år to kontrakter med to brasilianske verft for komplett design av i alt 14 dypvanns boreskip.
DP
Boreskipene skal inn på kontrakt for Petrobras for å støtte utvinng av olje fra brønner i pre-saltlag. Vanndypet er på ca. 2.000-3.000 meter.
Fartøyene skal derfor ligge på DP (dynamisk posisjonering) ved hjelp av motorer og thrustere.
Rolls-Royce har jobbet lenge med å strande kontrakten. Direktør for salg av dieselmotorer til offshormarakedet, Helge Gjerde, synes det er ekstra gledelig å få kontrakt med en ny kunde i et krevende marked.
– Etter å ha jobbet i over et år med dette prosjektet er vi veldig glade for å endelig kunne signere denne kontrakten med Atlantico Sul, sier Gjerde i en pressemelding.
Les også: Dette skipet drives med lokomotivteknologi
Ydmyk
Verftets administrerende direktør ser fram til å jobbe med Rolls-Royce, ifølge pressemeldingen.
– Deres brede erfaring og ekspertise som leverandør av innovative og pålitelige framdriftssystem, har stor verdi for oss når vi nå skal bygge disse avanserte drillskipene for Petrobras, seir Otoniel Silva Reis, CEO i Atlantico Sul.
Rolls-Royce har levert og i ordre, mer enn 140 framdriftssystem for flytende boreinstallasjoner som støtter produksjonsaktiviteten på oljefelt verden over, ifølge en pressemelding fra Rolls-Royce.
Les også: Dette er fremtidens skipsbro
Mer norsk innhold
De 14 boreskipene LMG Marin har designet inngår i et gigantisk byggeprogram som er organisert av det brasilianske oljeselskapet Petrobras, der det i alt skal bygges 28 borefartøyer.
Det blir mer norsk innhold i dem: Aker Solutions og National Oilwell Varco leverer seks borepakker hver.
Seks av skipene i nybyggingsprogrammet til Petrobras skal driftes av Odfjell Drilling og Seadrill, likt fordelt med tre på hver.
Koster
Hvert boreskip er anslått å koste 4,5 milliarder kroner. LMG Marisn design-kontrakt er på 200 millioner kroner.
Byggingen av boreskipene er fordelt likt mellom de to skipsverftene Jurong Aracruz og Atlantico Sul i Brasil. Levering blir fra 2015 til 2019.
Les også:
AkerSolutions bygger borefabrikk i Brasil