Stemningen var lettere euforisk på den nasjonale sykkelkonferansen da statsråden og opposisjonspolitikerne kaptes om syklistenes gunst nå nylig.
Samferdselsminister Marit Arnstad påpekte til og med at hun aktet å gi mer penger til sykkelveier enn det fagmiljøene har foreslått – hele 351 millioner kroner.
Da statsbudsjettet ble lagt frem denne uken, var det bråbrems.
– Jeg ble veldig fornøyd da Arnstad sa at hun skulle øke bevilgningene til sykkelveier, men ble skuffet da jeg tre uker senere fikk se hvor lite hun får ut av pengene, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes landsforening om årets statsbudsjett.
Temaside: Alt om statsbudsjettet
111 meter på hver
«Tidenes sykkelsatsing» gir ti kilometer sykkelvei fordelt på 90 byer og tettsteder. 111 meter på hver hvis det hadde blitt smurt utover.
I løpet av den fire år lange satsingsperioden fra 2010 til 2013 betyr det under halvparten av det som skulle vært.
Regjeringens forventninger til seg selv har sunket. I fjorårets statsbudsjett skrev regjeringen at den skulle nå 30 kilometer med ny sykkelvei fra 2010 til utgangen av 2012.
Nå er ambisjonen at man skal nå 25 kilometer fra 2010 til ut 2013.
– Det er noe radikalt feil når sykkelbudsjettet økes til «all time high», samtidig som man kommer lenger unna målet enn før, sier Gjøs.
Les også: Han råder over én milliard sykkelkroner
Bortforklaringer
Regjeringen skylder på at planarbeidet har vært mer tidkrevende enn først antatt, når de i statsbudsjettet skal forklare hvorfor sykkelutbyggingen henger etter:
«Dette gjelder særlig i byene der planlegging og bygging er ekstra krevende.»
Sykkelgeneral Gjøs mener dette er gammel kunnskap, og en faktor som det må ha vært tatt høyde for allerede da målene ble satt, og mulige prosjekter skissert.
– De skylder på tunge planprosesser og at kommunene har ansvaret. Det vitner om inkompetanse når staten ikke klarer å drive frem sykkelveier langs eget veinett, sier Gjøs.
Les også: Lag ditt eget sykkelfelt med laser
Bygger på landet
Størsteparten av sykkelveiene som skal bygges neste år kommer utenfor byer og tettsteder. 44 kilometer over det ganske land.
Når disse veiene legges inn i totalregnestykket, ser det ikke så ille ut for regjeringen. Da blir måloppnåelsen i det minste på 74 prosent etter fire år.
Syklistenes landsforening mener regjeringen burde vridd satsingen mot byene – satset på sykkelveier langs innfartsårer og fått hovedsykkelveinettet i de tettest befolkede områdene til å henge sammen, der potensialet for å øke antall syklende er størst.
– Det burde vært satset konsentrert i enkelte sykkelbyer i stedet for å smøre det jevnt over, mener Gjøs.
Syklistenes landsforening peker på at totalbehovet er på 350 kilometer og at det med dagens utbyggingstakt vil ta 35 år å nå dette målet.
Les også:
Denne sykkelen endrer form etter terrenget
Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer