Nylig avgått teknisk direktør for flyprodusenten Boeing i Europa, Thor Gunnar Johansen, nå administrerende direktør i selskapet NorCopter, mener det er på tide å få flyene på vingene igjen.
– Nå er det viktig at flyprodusenter, operatører, verksteder og luftfartsmyndigheter inkludert kontrollorganer jobber sammen. Verden kan jo ikke stoppe opp, og flytrafikken er viktig for hele den globale infrastrukturen, sier Johansen til Teknisk Ukeblad.
Les også: – Flybransjen trenger hjelp
Tidligere restriksjoner
Han påpeker at vulkanaske aldri har vært noen stor problemstilling tidligere, selv om lufttrafikken har vært utsatt for restriksjoner også andre steder i verden på grunn av vulkanutbrudd.
– Blant annet på Hawaii, Fillipinene og i USA har det vært veldige restriksjoner for flytrafikk på grunn av dette problemet.
Alternative trasseer
Johansen understreker at det er viktig å skille mellom aske og røyk i luftrommet.
– En stor del innenfor den flyoperative siden av luftfarten mener man må skille klart mellom aske og røyk. Det er helt ufarlig å fly gjennom røyk, og dynamikken i luftfartssamarbeidet må derfor forbedres. Det går fint an å ha alternative rutetraseer – lavere flyvninger og flyvninger som går høyere enn det som er vanlig, sier Johansen.
Grenseverdier
Luftfartsbransjen er nå i gang med å undersøke om det går an å etablere grenseverdier for partikkeltetthet i luften.
– Man må løfte dette fra et meteorologisk observasjonsnivå til et flyoperativt observasjonsnivå. Nå er tiden inne for å gjøre mye mer nøyaktige observasjoner. Meteorologene kan ikke fastslå om det er aske eller røyk i en sky, sier den tidligere Boeing-direktøren.
Geostasjonær satellitt
Seniorforsker ved Norsk institutt for luftforskning (NILU), Cathrine Lund Myhre, sier at det jobbes internasjonalt for å skyte opp en såkalt geostasjonær satellitt.
– Det er en geostasjonær ESA-satellitt som er planlagt for Europa i 2018. Den heter Metosat. Nå er det andre generasjon som er oppe, sier Myhre.
NILU-forskeren sier slike satelitter vil gi svært nyttig informasjon om partikler i luftrommet.
– Vi ønsker satelitter som er stasjonære over et fast område. Og allerede i dag finnes det instrumentering som kan monteres foran på et fly. Dette er et infrarødt kamera som kan skille mellom aske og røyk med en rekkevidde på 100 kilometer. Utstyret er testet og utviklet på bakkenivå, og det er også produsert en prototyp for fly, sier Myhre.