1. mars starter Emirates direkterute mellom Dubai og Auckland.
Det betyr at norske passasjerer nå kan komme seg fra Oslo til New Zealand med kun én mellomlanding, og dessuten at Emirates nå overtar verdens lengste nonstop flyrute:
Korteste distanse mellom flyplassene i Dubai i De forente arabiske emirater (DXB) og Auckland (AKL) er 7.668 nautiske mil (14.201 kilometer).
Også nest lengst
Det som fram til tirsdag er verdens lengste flyrute uten mellomlanding, er Qantas' rute mellom Sydney (SYD) og Dallas-Forth Worth lufthavn (DFW).
Denne ruta er 7.454 nautiske mil (13.805 kilometer) og har eksistert siden 2011.
I tillegg starter Emirates nå opp enda ei langrute som med ørliten margin også er lengre enn SYD-DFW:
Fra 31. mars skal selskapet fly direkte mellom Dubai og Panama City, en strekning på 7.463 nautiske mil (13 821 kilometer).
Denne langruta skulle egentlig blitt startet opp 1. februar i år, men har tydeligvis ikke vært noen umiddelbar suksess og ble altså utsatt to måneder.
- Ultrarekkevidde: Gjenåpner verdens lengste flyrute med ny Airbus-maskin
Over 17 timer
Emirates har fire daglige flygninger til New Zealand fra før, tre med A380-800 og én med B777-300ER, men disse flyr via Australia.
Emirates setter inn sine Boeing 777-200LR på begge de nye flyrutene.
Flyselskapet har hele 155 Boeing 777 i flåten. Ti av dem er langdistanseversjonen 200LR som har 216 økonomiseter, 42 seter i businessklasse og 8 i første klasse.
For de av oss som må ta til takke med et av de 216 bakerste setene, kan det være interessant informasjon at flytiden vil være nærmere 16 timer østover fra Dubai til New Zealand, og i overkant av 17 timer i motsatt retning.
B777-200LR brukes også på det som nå altså rykker ned til verdens fjerde og femte lengste flyruter:
Deltas rute mellom Atlanta og Johannesburg (ATL-JNB, 7.333 nm/13.581 km) og Ethiads rute mellom Abu Dhabi og Los Angeles (AUH-LAX, 7.291 nm/13.503 km).
Comeback for SQ21
Men så sant ikke Emirates åpner ytterligere nye langruter, er det ikke så lenge de vil inneha flyruta som kan betegnes som verdens lengste.
Mest konkret i skrivende stund er at Singapore Airlines i 2018 skal gjenåpne den kjente flight SQ21, direkteruta mellom Singapore og New York som ble lagt ned høsten 2013 etter ni års drift.
Korteste distanse mellom Changi (SIN) og Newark (EWR) er 8.285 nautiske mil (15.344 kilometer).
Men det flys litt omvei for å utnytte jetstrømmene. Den reelle distansen som flys anslås av Singapore Airlines selv til om lag 8.700 nautiske mil (16.112 kilometer).
- Ny 737 til Norwegian: I dag flyr den Trondheim-Oslo, neste år kan den fly Trondheim-New York
A350-900ULR
Planen er å starte opp igjen om når Singapore som første selskap tar i bruk den nye Airbus 350 XWB med forlenget rekkevidde.
Singapore har bestilt sju A350-900ULR (Ultra-Long Range) og skal i 2018 også gjenoppta direkteflygningene mellom Singapore og Los Angeles (7.621 nm/14.114km).
I tillegg har selskapet planer om å fly direkte fra Changi til flere amerikanske byer.
Selv om flyene er blitt mer effektive, har de ikke blitt nevneverdig raskere. Det vil fortsatt ta 18-19 timer å fly mellom Singapore og New York.
Men også i de nye A350-flyene blir det ikke noe lavere enn businessklasse, slik det var om bord i A340-500-flyene som ble benyttet tidligere på denne flyruta.
- Airbus bidrar: Nå kommer nye passasjerfly som bryter lydmuren
Qatar Airways
Det er minst to andre flyruter som er på trappene og som begge vil bli lengre enn de nye Emirates-rutene.
Også Emirates-rivalen Qatar Airways har annonsert planer om å fly direkte til Auckland. Fra Doha (DOH) er dette en distanse på 7.848 nautiske mil (14.535 kilometer).
Qatar har dessuten varslet at de planlegger å sette inn noen av sine B777-200LR på ei ny rute til Santiago (SCL) i Chile, en distanse på 7.791 nm (14.429 km).
- Begge satte rekorder i fjor: Slik er styrkeforholdet mellom Airbus og Boeing