Fornøyelsesparken Tivoli, midt i hjertet av København, har problemer med å tiltrekke seg ingeniører, skriver det danske fagbladet Ingeniøren.dk.
Til tross for at parken er verdenskjent, og ligger svært sentralt til, sliter den med å få tak i kvalifiserte kandidater til to ledige ingeniørstillinger. Stillingene har nå stått ledige i fem månedern, ifølge Ingeniøren.
– Når folk tenker på Tivoli, er det nok radiobiler og karuseller som faller dem inn. Vi har kanskje ikke markedsført oss godt nok som et sted med store, komplekse ingeniøroppgaver, sier Julie Nordstrand i Tivoli, til fagbladet.
- «For pen» for yrket sitt: – Det er ikke slik en kvinnelig ingeniør ser ut
To ledige stillinger
Tivoli søker etter en erfaren prosjektleder til to store prosjekter; Tivoli Hjørnet og Tivoli Huset, som begge koster et tresifret antall millioner danske kroner.
I tillegg trenger parken en erfaren prosjektingeniør til ulike mindre renoveringsoppgaver og bygging av nye attraksjoner.
Nordstrand synes det er ergerlig at det er så liten interesse for de ledige stillingene. Hun mener det er en helt spesiell sjanse til å være med på å prege en institusjon som hele Danmark har et forhold til.
– Vi har mange oppgaver som jeg vil tro er morsomme for en ingeniør. I fjor satte vi for eksempel opp en fjelltopp over den gamle berg- og dalbanen, slik at den fikk tilbake sitt opprinnelige utseende. Slike oppgaver er det ikke mange ingeniører som får løse, sier hun.
- På jobbjakt? Dette er Googles formel for den perfekte CV
Mer enn karuseller og sukkerspinn
Selv om det ikke har vært helt tomt i posthyllene til HR-avdelingen, er det langt mellom kvalifiserte søkere, ifølge Norstrand.
– Vi har hatt et par søkere inne til samtaler, men å stå i spissen for de store byggeprosjektene våre, krever erfaring i å lede store og komplekse byggeprosjekter – i tillegg til solide kunnskaper om danske standarder, sier hun til Ingeniøren.
Prosjektsjef i Tivoli, Marie Therese Collet, tror også mye av den manglende interessen skyldes at ingeniører ikke kjenner til arbeidsplassen Tivoli, som hun påpeker handler om mye annet enn karuseller og sukkerspinn.
I høysesongen er 2000 medarbeidere i sving, mens det utenom sesong jobber 600 mennesker innen 70 forskjellige fagområder i parken.
– Det er lett å glemme hele det apparatet som ligger bak. Det er en børsnotert virksomhet som hele tiden må utvikle seg. Som ingeniør tenker man at de utfordrende jobbene finnes i store entreprenørvirksomheter – ikke i Tivoli. Men de færreste tenker over hvor mye som skal bygges opp, for at folk skal kunne benytte seg av karuseller og berg- og dalbaner, sier hun til fagbladet.
- Kompetansebarometer: Disse ingeniørene er mest ettertraktet nå
Ingeniørmangel
Nå er det heller ikke slik at Danmark flyter over av arbeidsledige ingeniører slik situasjonen er i Norge om dagen. Den danske ingeniør-alliansen Engineer the future har utarbeidet en prognose som sier at Danmark i 2025 vil mangle 13.500 ingeniører.
Men ifølge tall fra Arbeidsmarkedsbalancen er det allerede i dag mangel på ingeniører i alle regioner bortsett fra Nord-Jylland. Særlig bygnings- og maskiningeniører er etterspurte.
Til sammenligning er det nå 7980 med bakgrunn i ingeniør- og ikt-fag som er registrert arbeidsledige i Norge. Bare i løpet av januar var det 1100 nye ingeniører som sto uten jobb.
- Arbeidsmarkedet: Så dramatisk har tilgangen på ingeniører snudd på bare to år