Med to rotorblader istedenfor tre, kan oppsetting av vindturbiner gjøres langt billigere enn i dag. Konseptet gjør det enklere å lage vindparker til havs på grunn av færre kompliserte løfteoperasjoner offshore.
Teknologien kan gjøre det enklere å etablere offshore vindparker i områder med mye dårlig vær, ifølge Anders Rebsdorf, direktør for Envisions utviklingsavdeling i Silkeborg.
Bak møllekonseptet PP2B, står den kinesiske vindturbinprodusenten Envision Energy.
Les også:
Enklere montering
De fleste vindturbiner har i dag tre rotorblader. Prosessen for å montere disse turbinene er omfattende: Først må nacellen (huset på toppen av turbinen med generator og gir) løftes på toppen av tårnet. Deretter løftes rotoren med bladene på. Alternativt kan nacellen løftes med rotoren på, og hvert av de tre rotorbladene monteres hver for seg.
Hvert løft kreves stor presisjon og kan ikke skje i dårlig vær.
Med konseptet til Evision, kan nacelle, rotor og rotorblader løftes i kun ett løft. Fordi løftet er tyngre, kan det også skje i sterkere vind.
Sparer inntil åtte timer per turbin
– Konseptet gjør at et løft kan gjennomføres 3 - 8 timer hurtigere, sier Anders Rebsdorf til Teknisk Ukeblad.
– Montering av rotor og rotorblader på nacellen kan utføres med høyere kvalitet og sikkerhet på land enn på havet, sier Anders Rebsdorf.
Skal konseptet realiseres i havvindparker, må selskapet få Fred Olsen eller andre havvind-aktører interessert i turbinkonseptet.
Les også:
Det blir en billig strømvinter
TEST: Her er de beste varme- pumpene
Testmølle
I september satte Envision opp en tobladet testturbin utenfor Thyborøn i Danmark. Turbinen er satt i drift og har en installert effekt på 3,6 MW. Den er 150 meter høy og har et vingespenn på 128 meter.
Ifølge Rebsdorf er det for tidlig å si noe om turbinens ytelse. Risø og energiselskapet Dong er med på målingene.
Lettere konstruksjon
Vindmøllen PP2B (partial pitch 2 blade) skiller seg fra typiske vindmøller på mange måter. Det mest iøynefallende er at møllen har to rotorblader istedenfor tre.
Men en annen del av konseptet er like utradisjonell: Kun den ytterste delen av rotorbladet har pitch-regulering (vridning).
Disse to egenskapene gjør at tårnet til vindmøllen utsettes for mindre belastninger. Tårnet kan konstrueres med 30 prosent mindre stål enn vanlige vindmøller med tre blader, noe som utgjør en innsparing på ti prosent av møllens totalpris, ifølge Ingeniøren.
Selv om Envision har tatt patent på møllekonseptet med to blader, ønsker de at andre kan være med på å videreutvikle teknologien.
– De patentene vi har, ønsker vi ikke å hindre at andre bruker, vi er derimot åpne for lisensavtaler rundt denne lovende teknologien, sier Rebsdorf.
Les også:
Her planlegges innlandets første vindpark
To kraftlinjer kan forsvinne fra Nordmarka
Totalkostnaden avgjør
– Mange vil nok stille seg kritiske til turbiner med to blader. Trebladers vindturbiner er konseptet som har festet seg i markedet, sier Carl Gustaf Rye-Florentz, rådgiver i Norwea.
Han mener imidlertid at det ikke er avgjørende i seg selv hvorvidt en turbin har to, tre eller flere blader.
– Det som er helt avgjørende er totalkostnaden per kilowattime over turbinens levetid, sier han.
–Teoretisk er den optimale løsningen en vindturbin med uendelig mange og tynne blader. Det er selvfølgelig ikke praktisk mulig og tilnærmet alle kommersielle turbiner selges i dag med treblader, sier han.
Les også: Kaprer mer vind med ny turbin
Må overbevise
Skal Envision lykkes, må de overbevise noen av de store aktørene innen havvind, som E.ON, Statoil eller Dong Energy.
– Kinesiske turbinprodusenter er spennende, men foreløpig er det få av dem som har installert noe i Vesten. En ting er at turbinene er billigere å kjøpe, men de samlede kostnadene og produksjonen over turbinenes levetid er avgjørende. På sikt tror jeg de kinesiske merkene vil ta en del av markedet, men lik kinesiske bilmerker i Vesten, tar det tid og er ikke spesielt lett, sier rådgiveren.
Vinden forsinker
Han mener lavere kostnader ved montering av turbinene, er interessant, men ikke avgjørende.
– Skal havvind bli konkurransedyktig, må alle kostnadene ned, sier han.
Han mener installasjonsprosedyrer som tåler tøffere vær er spennende og nødvendig.
– I dag har man ikke installasjonsmetoder som fungerer i bølger og vind, sier Rye-Florentz.
Vind og bølger var et problem under byggingen Statoils og Statkrafts vindpark på Sheringham Shoal. Installasjonsfartøyene måtte vente på tilfredsstillende værforhold for at turbinene kunne monteres, og det var en av hovedårsakene til at prosjektet ble forsinket.
Les også:
Får strømmåleren til å gå baklengs
Her får du betalt for å ha en vindmølle som nabo