BYGG

Tog er enkle mål for terrorister

Siden 2001 er langt flere mennesker blitt drept i terrorangrep mot tog, busser og T-baner enn mot fly.

Det er langt vanskeligere å sikre tog mot terrorangrep enn fly, og terrorangrep på bakketransport har kostet langt flere menneskeliv siden 2001 enn angrep rettet mot lufttransport. Her står en politimann vakt på Penn Station i New York.
Det er langt vanskeligere å sikre tog mot terrorangrep enn fly, og terrorangrep på bakketransport har kostet langt flere menneskeliv siden 2001 enn angrep rettet mot lufttransport. Her står en politimann vakt på Penn Station i New York. Bilde: SCANPIX
24. apr. 2013 - 13:15

Det er vanskeligere å sikre bakketransport mot terror, medgir eksperter.

To menn er siktet for å planlegge angrep på Amtraks togrute mellom Toronto og New York. De to, Raed Jaser (35) og Chiheb Esseghaier (30), ble framstilt for varetektsfengsling tirsdag, dagen etter at de ble pågrepet. Jaser avviser anklagene på det sterkeste, ifølge hans advokat John Norris.

Men canadisk politi mener de to ville bruke sprengstoff for å få toget til å spore av. Et slikt angrep kunne kostet mange mennesker livet.

Eksperter påpeker at det brukes enorme ressurser på å sikre fly mot angrep, særlig etter 11. septemberangrepene i 2001. Men siden dette terroranslaget er langt flere mennesker drept i angrep på bakketransport rundt om i verden, påpeker Brian Michael Jenkins, som er ekspert på transportsikkerhet ved San Jose State University i California.

Les også: Forbereder Norge på cyberangrep

1.800 angrep

I denne perioden har det vært 75 terrorangrep rettet mot fly, og 157 mennesker er blitt drept. Til sammenligning har nesten 4.000 mennesker blitt drept i 1.800 angrep rettet mot transport på bakken.

Det inkluderer angrepene i Madrid 2004, Mumbai i 2006 og London-bombene i 2005.

I USA er bare én person drept i angrep mot tog i nyere tid. Et tog fra Amtrak, som er USAs største togselskap, sporet av på grunn av sabotasje i Arizona i 1995. Ingen er blitt tatt, men i flere brev som ble funnet i nærheten, tok en gruppe som kalte seg «Gestapos sønner» på seg ansvaret.

320.000 kilometer

Steve Kulm, talsmann for Amtrak, vedgår at det er en spesiell utfordring å sikre tog mot angrep. Flyplassene er bemannet og utstyrt på alle vis for å avsløre bomber og andre farlige gjenstander, men det er umulig å gjøre det samme med togtransporten.

USA har 320.000 kilometer jernbane, og folk går av og på i ett sett.

– Det er ingen hemmelighet at terrorister i utlandet har rammet togtransport og derfor har vi satt i verk mange tiltak, både synlige og usynlige, og vi fortsetter å forbedre disse, sier Kulm.

Amtrak hadde 31,2 millioner passasjerer i fjor.

Les også: – Sikkerhet bør være en del av ingeniørutdanningen

Trenger «øyne og ører»

Det amerikanske departementet for nasjonal sikkerhet har satt av 136 millioner dollar (804 millioner kroner) på sikring av transport på bakken i 2013 og har 775 ansatte for å utføre oppgaven. Til flysikkerhet er budsjettet 5,3 milliarder dollar (31 milliarder kroner). 53.000 mennesker har flysikkerhet som jobb.

For å sikre togene er derfor myndighetene avhengig av oppmerksomme passasjerer, mener Elliot G. Sander, som tidligere var sjef for transportmyndighetene i New York. De driver to av USAs mest brukte toglinjer for pendlere.

– En kan ikke undervurdere publikums medvirkning, i form av øyne og ører, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Det er satt inn egne team som foretar vilkårlige undersøkelser av bagasje og tog, T-baner og busstasjoner.

Men USAs riksrevisjon, Government Accountability Office, kritiserte så sent som i fjor transportsikkerhetsetaten for manglende rapportering og analyser av togsikkerheten.

Les også:

Fortsetter i utrygge land

Nå blir det god mobildekning på toget

Så mye er reisetiden din verdt  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.