Departementet har konkludert med at veitrafikkloven åpner for at kommuner og regionveikontorer har hjemmel til å innføre restriksjoner i trafikken hvis lufta blir for dårlig, skriver Dagsavisen.
– Vi har etterlyst en hjemmel for å innføre trafikkregulerende tiltak. Nå har vi fått en slik juridisk avklaring. Datokjøring, som avhenger av om siste siffer i registreringsnummeret er oddetall eller partall, er et aktuelt for flere dager i strekk, sier avdelingsdirektør Ivar Christiansen i Vegdirektoratet.
Bergen er blant kommunene som har størst problemer med luftkvaliteten. Her diskuteres det blant annet en drastisk økning i bompengeavgiften for å få ned trafikken.
Helsesjefen bekymret
Også Bærum, Drammen, Fredrikstad, Porsgrunn, Skien, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim har fått klarsignal til å iverksette tiltak.
Både onsdag og torsdag lyste målestasjonen i Kannik i Stavanger rødt, noe som indikerer svært dårlig luftkvalitet. Det gjør helsesjefen bekymret for befolkningen, skriver Stavanger Aftenblad.
– Personer som har astma, allergi eller hjerte- og lungeproblemer bør være forsiktige med å oppholde seg i de mest forurensede områdene over tid. Jeg vil også oppfordre folk til å reise kollektivt, og folk som har gamle vedovner, kan gjerne la dem hvile nå mens vi har dette været, sier Egil Bjørløw, helsesjef i Stavanger kommune.
Byen har vesentlig lavere andel piggfrikjørere enn Oslo og Bergen, som også sliter med svevestøv i lufta i kuldedagene. Stavanger vurderer nå å innføre piggdekkavgift for å få opp andelen.
Oslo vil ikke forby
I Oslo er kjøreforbud ikke et aktuelt tiltak for å bedre luftkvaliteten, skriver Dagsavisen.
– Oslo har ikke de samme akutte problemene som Bergen. Det er også slik at næringslivet vil tape milliarder hvis vi stanser biltrafikken, sier Jøran Kallmyr, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Han skal fremme en sak for bystyret før jul om hvor mye forurensing og helserisiko de kan godta før det iverksettes tiltak.(©NTB)