Det viser en fersk undersøkelse i regi av OECD, skriver danske Berlingske.
Man skulle tro at majoriteten av elevene som utmerket seg i naturfag i den internasjonale PISA-undersøkelsen, ville fortsette med slike fag.
Uinteressert
Slik er det altså ikke.


40 - 45 prosent av naturfagseliten i PISA-undersøkelsen fra 2006 vil ikke fortsette med naturfaglige studier eller gjøre karriere innen naturfag.
- Naturfagene er blitt et stebarn. Skolen avspeiler samfunnet, og foreldrene er dessverre ikke særlig interessert i fysikk og kjemi, sier Anders Bondo Christensen, som underviser i fysikk og matematikk i dansk grunnskole, til avisa.
Elevene tror de er gode i matte
Gir lærerne skylda
Undersøkelsen viser at skolene er gode til å formidle naturvitenskapelig begeistring til elevene.
Men det er hos lærerne det butter.
Lærerne er ikke flinke nok til å knytte naturfag til naturen og det elevene ser rundt seg, ifølge undersøkelsen.