En rekke offentlige virksomheter gjennomfører i disse dager en omfattende digitalisering av skjemaer og prosesser som tidligere innbefattet papir. Ofte store mengder papir, postgang og omfattende ressursbruk.
Under Finansnæringens Digitaliseringskonferanse i Oslo 10. juni utdypet statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Paul Chaffey, disse prosessene, og hvorfor de er nødvendig.
– Dette handler først og fremst om brukerne, og om å lage løsninger som folk vil ha. Systemene må være gode og enkle at de er noe folk ønsker å bruke, ikke bare noe de må forholde seg til. Slik sett er ikke digitaliseringen noe mål i seg selv, men et verktøy for å nå målene, forklarte Chaffey fra talerstolen.
Skal fjerne tidstyvene
Videre pekte han også på at digitaliseringen skal bidra til å frigjøre kompetanse, gi smartere arbeidsprosessor og skape mindre byråkratisk byråkrati.
– Nav-ansatte bruker 50.000 timer årlig på avskrift fra papir til nett. Dette er bare én av tidstyvene vi håper å bli kvitt gjennom digitaliseringen. eSøknader kan for eksempel frigjøre en rekke ressurser, sa Chaffey.
Les også: – Brukerne er klare til å forlate bankene til fordel for Google og Apple
Må øke teknologiforståelsen
Viktig i digitaliseringen av det offentlige står økt fokus på å utvikle kultur og kompetanse, få bedre styring og samhandle bedre på tvers for å ta riktige beslutninger, ifølge Chaffey.
Men riktige beslutninger krever teknologiforståelse.
– En av de største utfordringene er at toppledere og ledergrupper ikke har en god nok teknologiforståelse, og ikke helt forstår hva teknologien gjør for virksomheten. Ansvaret sitter på toppen, og man må vite hva man setter i gang i det beslutningene tas. Vi må bort fra en situasjon der den forventede gevinsten er størst før prosjektene settes i gang, fortsatte han.
– Men digitalisering ikke er svaret på alt. Vi må i tillegg la være å spørre om ting vi ikke bruker og unngå unødvendige skjemaer. Dessuten må spørsmålene stilles slik at folk skjønner hva det spørres om. Kun på den måten fanger vi tidstyvene, sa han, og avsluttet med at brukerne fremover kan forvente en tydelig retning mot digitalisering og forenkling, mer tiillit og mindre detaljstyring i offentlige virksomheter.
Les også:
IT-sjefen i staten skal slutte å snakke om teknologi